Η πραγματική καταγωγή των λαμπαδηφοριών
Με αφορμή την λαμπαδηφορία που οργάνωσε με μεγάλη συμμετοχή ο Σύλλογος Γυναικών Μεγανησίου, άνοιξε μια κουβέντα μεταξύ φίλων για την προέλευση του «εθίμου». Ένα μικρό ενοχλητικό τσίμπημα που αισθάνθηκα όταν είδα να κραδαίνουν την ελληνική σημαία μπροστά και τις λαμπαδηφορούσες να ακολουθούν, δίχως εκείνη την ώρα να μπορώ να κάνω την νοητική σύνδεση, επιβεβαιώθηκε λίγο αργότερα από αυτή την συζήτηση.
Κανείς από τους παλιότερους δεν θυμόταν κάτι τέτοιο ως λαογραφικό έθιμο του νησιού μας. Κανείς δεν μπορούσε να ανακαλέσει βαθιές πατροπαράδοτες ρίζες, όπως για παράδειγμα στις αρχαίες παγανιστικές ρίζες στου Άη-Γιαννιού τα λάμπαρδα ή στον «Ιούδα». Φυσικά όλοι, κι εγώ μαζί, θυμόμασταν από τα παιδικά μας χρόνια ότι που και που συνέβαινε στο νησί μια τέτοια δραστηριότητα. Θυμάμαι επίσης την παρασκευή με πανιά, πετρέλαιο και μαλιαστούπες των αυτοσχέδιων πυρσών, αλλά δεν μπορώ να ανακαλέσω την περίοδο. Όμως παγιωμένο έθιμο, από πού;
Η φιλοπεριέργειά μου και το «τσίμπημα» που ανέφερα, με οδήγησαν στο να το ψάξω περαιτέρω. Ιδιαίτερα όταν κάποιες γυναίκες ανάμεσα στα 50-60 μου ανέφεραν ότι λαμπαδηφορίες τις έβαζαν να κάνουν οι δάσκαλοι στο σχολείο εκείνης της εποχής. Δυστυχώς η έρευνά μου επιβεβαίωσε αυτό που αμυδρά θυμόμουν. Ότι δηλαδή οι λαμπαδηφορίες έχουν ρίζες πολύ πιο κοντινές από την αρχαιότητα, και συγκεκριμένα στις φασιστικές οργανώσεις νεολαίας, ξεκινώντας από αυτές του Χίτλερ και συνεχίζοντας στην ΕΟΝ του δικτάτορα Μεταξά κι από κει στην Χούντα του Παπαδόπουλου.
Το διαδίκτυο, στο οποίο προσέτρεξα, βρίθει πληροφοριών για το θέμα. Εράνισα μερικά μόνο αποσπάσματα, τα οποία και παρουσιάζω για του λόγου το αληθές, αν και υπάρχουν χιλιάδες άλλα:
– «Ο Χίτλερ στη δεκαετία του ’20 δημιούργησε τον πολιτικό στρατό των «ταγμάτων εφόδου» (SA), των οποίων αρχηγός ήταν ο στρατιωτικός Ερνεστ Ρεμ. Τη δεκαετία του ’30 ο Ρεμ δολοφονήθηκε με εντολή του Χίτλερ, γιατί είχαν ανακύψει πολιτικές διαφωνίες. Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε στην Ελλάδα μια προσπάθεια μίμησης των γερμανικών ταγμάτων εφόδου με λαμπαδηφορίες και στρατιωτικούς σχηματισμούς».
(Ελευθεροτυπία)
-«Γύρω τους και ανάμεσά τους περιφέρονταν ένστολοι πολίτες πάσης ηλικίας – την ημέρα σε αέναη παρέλαση ζητωκραυγάζοντας τον Χίτλερ και εαυτούς και τη νύκτα, οι ίδιοι άνθρωποι, με πυρσούς στο χέρι αυτή τη φορά να συγκεντρώνονται έξω από την καγκελαρία για ένα ακόμη «χάιλ Χίτλερ», συνοδευόμενο από ομαδικές εκπυρσοκροτήσεις όπλων».
(Daily Telegraph, 1933)
- «Υπήρχε μία οργάνωση νέων, οι Άλκιμοι, που λειτουργούσε ήδη από το 1932. Ήταν μια οργάνωση, που την είχε δημιουργήσει η Εθνικιστική Ένωση Ελλάς, σαν αντίπαλο δέος για τους νεαρούς κομμουνιστές στην δεκαετία του 1930. Οι Άλκιμοι, έδρασαν με παραστρατιωτική μορφή, λαμπαδηφορίες, παρελάσεις στην πόλη αλλά και ξυλοφορτώνοντας αρκετούς κομμουνιστές, μέχρι και το 1936. Τότε, διαλύθηκαν από τον Μεταξά, αφού αυτός σχημάτισε την ΕΟΝ, την μοναδική στα χρόνια του, νόμιμη οργάνωση, για τη Νεολαία».
(Mανώλης Νταλούκας)
Ένα απόσπασμα από τοπική εφημερίδα της εποχής:
-«Στην Κέρκυρα οι μαθητές όλων των σχολείων προσήλθαν το πρωί στη δοξολογία, ενώ «την νύκτα εγένετο λαμπρά παρέλασις προ των Ανακτόρων και δια των κεντρικοτέρων οδών, των στρατιωτικών λαμπαδηφορούντων, των δε μαθητών του Γυμνασίου μετά ανηρτημένων ενετικών φανών τη συνοδεία της μουσικής Ρομποτή έψαλλον το εμπνευσμένο εμβατήριο ‘’Ήπειρος’’»
Κι ακόμα:
«Λίγους μήνες αργότερα, το καθεστώς της 4ης Αυγούστου θα ασχοληθεί ιδιαίτερα με την ανάπτυξη της στρατιωτικής συνείδησης της νεολαίας και θα χρησιμοποιήσει γιορτές και παρελάσεις ως όργανα για την επίτευξη των σκοπών της. Το φασιστικό μοντέλο που θαύμαζε ο δικτάτορας πρόβλεπε κάθετη στρατιωτική οργάνωση της νεολαίας και έδινε ιδιαίτερο βάρος στις «γυμναστικές επιδείξεις», στις «παρατάξεις», στις «παρελάσεις» και στις «λαμπαδηφορίες». Η ελληνική μίμηση δεν έφτασε βέβαια την εφιαλτική επιβλητικότητα των γιορτών που οργάνωνε ο Μουσολίνι ή ο Χίτλερ , αλλά ακολουθούσε πιστά τη συνταγή τους. Στο διάστημα αυτό, η προσοχή δόθηκε κυρίως στην οργάνωση της ΕΟΝ, και δια μέσου αυτής επιβάλλονταν στα σχολεία οι επιδιωκόμενοι καταναγκασμοί».
(athens indymedia)
Η χιτλερική έμπνευση βέβαια αντλήθηκε από τον ηγεμόνα της τότε Πρωσίας Φρειδερίκο, που το χρησιμοποιούσε στα στρατιωτικά τάγματά του, ο στόχος ωστόσο ήταν πάντα ο ίδιος, δηλαδή η γαλούχηση των νέων στην εθνικιστική στρατιωτική τάξη και πειθαρχία.
Επειδή θεωρώ πολύ πιθανόν ότι το παρόν άρθρο μπορεί να εγείρει παρεξηγήσεις, να διευκρινίσω σε αυτό το σημείο ότι σε καμιά περίπτωση δεν υπαινίσσομαι ότι η πρόσφατη λαμπαδηδρομία του συλλόγου μας είχε ανάλογη έμπνευση και στόχο. Προφανώς οι συμμετέχουσες προσπάθησαν να αναβιώσουν αόριστα κάτι από το σχετικά πρόσφατο ιστορικό παρελθόν, δίχως πολιτικές ή άλλες προεκτάσεις. Φαντάζομαι ότι ήθελαν να βάλουν μια χαρούμενη και φαντασμαγορική πινελιά μέσα στο καταχείμωνο και να ζωντανέψουν τα χωριά μας, κάτι που ενδεχομένως πέτυχαν.
Εξάλλου ως έθιμο υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια σε νησιά του Αιγαίου, όπως η Νάξος, η Πάρος και η Μύκονος, εκεί όμως έχει αφενός καρναβαλική χροιά, αφετέρου συνδέεται με την Μαντώ Μαυρογένους, αλλά και την μπουρλοτιέρικη παράδοση των επαναστατών των νησιών αυτών.
Να σημειώσω τέλος ότι στην αρχαιότητα συναντάμε λαμπαδηδρομίες (πχ στα Παναθήναια), οι οποίες όμως ήταν άλλο πράγμα, μιας και επρόκειτο για αγώνες σαν την σημερινή σκυταλοδρομία, όπου αντί σκυτάλης χρησιμοποιούνταν ένας πυρσός και ο οποίος δεν έπρεπε να σβήσει κατά την μεταφορά του. Η νικήτρια ομάδα έπαιρνε ως βραβείο αμφορείς γεμάτους αττικό λάδι. Αυτή η αρχαία παράδοση έχει εμπνεύσει και την λαμπαδηδρομία των Ολυμπιακών Αγώνων.
Αυτό το άρθρο, εν κατακλείδι, είναι μια προσπάθεια να εξηγηθεί η πραγματική προέλευση των λαμπαδηφοριών, με αφορμή μια τυχαία συζήτηση και την σύντομη έρευνα που ακολούθησε, και δεν επιθυμεί να θίξει τον σύλλογο ή κανέναν άλλο, ούτε και διάκειται αρνητικά σε τέτοιες εκδηλώσεις, αρκεί αυτές να έχουν έναν άλλο (πχ διονυσιακό) χαρακτήρα και συμβολισμό.
Είναι πάντως αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι οι λαμπαδηφορίες δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση πατροπαράδοτο μεγανησιώτικο έθιμο, αλλά είναι κατάλοιπο ολοκληρωτικών και πατριδοκάπηλων καθεστώτων.
ΕΠΑΙΩΝ
26 Μαρτίου 2016 @ 11:33
Σύμφωνα με πληροφορίες μου, εκπρόσωπος του εμβληματικού κοινού του επιθετικού, λαϊκίστικου και λίγο απ’ όλα, λάιφ στάιλ(μια και οι λέξεις life style την εξιτάρουν) του νησιού, που το συναντάς στον καναπέ του να βλέπει την πολιτιστική εκφορά του να συμπυκνώνεται στα πρόσωπα του Θέμου Αναστασιάδη της Αννίτας Πάνια, της Τατιάνας Στεφανίδου, της Βίκυς Χατζηβασιλείου και του Πέτρου Κωστόπουλου, χρησιμοποιώντας το βήμα που της δίνεται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν έχασε την ευκαιρία να επιτεθεί στο site σας με τον γνωστό και αήθη τρόπο που τη διακρίνει! Είναι προφανές ότι δεν κατάλαβε τίποτα απ’ ότι διάβασε στο άρθρο σας (δεν είναι η πρώτη φορά εξάλλου που προδίδει την αδυναμία της να κατανοήσει απλά ελληνικά)! Οι λαμπαδηφορίες (και όχι λαμπαδο-δηφορίες, όπως τις ονομάζει), πράγματι δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση πατροπαράδοτο μεγανησιώτικο έθιμο, αλλά είναι κατάλοιπο ολοκληρωτικών και πατριδοκάπηλων καθεστώτων, όπως πολύ σωστά αναφέρετε στο άρθρο σας! Δεν θα επεκταθώ διότι δεν αξίζει τον κόπο, αλλά να θυμίσω ότι η κολοβή γνώση, η ημιμάθεια, είναι χειρότερη από την αμάθεια, δεδομένου ότι ο ημιμαθής διατηρεί μια αμεσότητα πρόσληψης της πραγματικότητας, που ο αμαθής έχει χάσει. Όσο για το που πήγαν τα λεφτά (οέο), να πω άλλη μια φορά ότι το έλλειμμα, στο οποίο με αγωνία αναφέρεται πάλι, δεν είναι ταμειακό (άρα δεν μιλάμε για ευρώπουλα), αλλά λογιστικό, που σημαίνει ότι δεν έγιναν (κακώς, δεν έγιναν, ok) κάποιες εγγραφές στο δημόσιο λογιστικό, οι οποίες αν είχαν γίνει δεν θα υπήρχε έλλειμμα!
Το κατάλαβε άραγε ή να της το ζωγραφίσω;
Επαΐων
Υ.Γ: Όσο κι αν την ενοχλεί, είμαι επαΐων σε κάποια θέματα, τι να κάνουμε; Κάποιοι κουραστήκαμε λίγο παραπάνω σ’ αυτή τη ζωή!!!
Κατερίνα Δεσποτίδου
26 Μαρτίου 2016 @ 14:27
Εμένα πάντως με ξένισαν και με «τρόμαξαν» λίγο τα εμβατήρια που ακούγονταν κατά τη διάρκεια του δρώμενου! Κατά τα άλλα μια χαρά τζερτζελές έγινε και τα παιδάκια το διασκέδασαν.
Σπυρος Αργυρος
26 Μαρτίου 2016 @ 15:00
Επειδή γίνεται ντόρος για την λαμπαδοφορια ,παιδιά ηρεμηστε επειδή το πήραν κάποια και το έκαναν σημαία δεν πάει να πει ότι είναι και δικό τους έχει ρίζες στο Βυζάντιο και πιο παλιά ακόμη την έκαναν την παραμονή του εαγγελισμου για να τιμησουν την Παναγία και το παρουσιαζαν όπως το άγιο φως.Την Πρωτομαγιά έχουμε τα βαζια!!!!όσοι πίστη προσέλθετε. ….
Ipopsifia dhmarxos
26 Μαρτίου 2016 @ 15:21
Το έθιμο προέρχεται από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας και λέγεται ότι η φλόγα στις δάδες συμβόλιζε την προσδοκία της ανάστασης του Έθνους. Συμβαίνει και στην Σκιάθο στς 25 Μαρτίου.Και σε πολλα αλλα Ελληνικά μέρη.
Εχετε μάθει μονο να κρίνετε μια εκδήλωση που στέφθηκε με επιτυχία απο το Σύλλογο των Γυναικών ευχαριστούμε πολυ που υπάρχει και συμβαίνει και κατι στη νέκρα που ζούμε.
Κουκλίτσα μου τα εμβατήρια που σε ξενισαν ηταν ο εθνικός μας ύμνος?
Παναγιώτης Κονιδάρης
26 Μαρτίου 2016 @ 19:58
Τί λες ρε Σπύρο; Ποιό Βυζάντιο; Πού το διάβασες αυτό να το βρω κι εγώ;
Η Γλύκατζη-Αρβελέρ είναι η πλέον ειδική ιστορικός (εν ζωή) για την βυζαντινή περίοδο και τον ελληνικό Μεσαίωνα. Έχω διαβάσει τρία σχετικά βιβλία της και πουθενά δεν θυμάμαι αναφορά σε λαμπαδηφορίες. Ούτε όμως στον μεγαλύτερο βυζαντινολόγο όλων των εποχών, τον Οστρογκόρσκυ του οποίου το τρίτομο έργο «Ιστορία του Βυζαντινού Κάρατους» έχω επίσης διαβάσει, θυμάμαι κάτι τέτοιο.
Τελοσπάντων, αν θες να εφεύρεις αντεπιχειρήματα, πες π.χ. για τις μαινάδες (https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%AC%CE%B4%CE%B5%CF%82) . Αυτές οι λάτρεις του Διόνυσου κρατούσαν στις νυχτερινές βακχικές τελετές τους θύρσους (ανθισμένα κλαδιά) και δάδες. Δες και στις Βάκχες του Ευριπίδη την περιγραφή. Αλλά όπως εξήγησα, αυτό ήταν μια άλλη ιστορία.
Και για να τελειώνω, το έψαξα πιο πολύ απ’ όσο φαίνεται στο άρθρο. Έθιμο Μεγανησιώτικο ΔΕΝ είναι. Ας του δοθεί όποιος συμβολισμός θέλει ο καθένας, δεν έχω πρόβλημα, απλά ήθελα να αποκαταστήσω την ιστορική αλήθεια κι αυτό είναι όλο.
Τα δε βάζα της Πρωτομαγιάς που αναφέρεις ΕΙΝΑΙ Μεγανησιώτικο (και άλλων ελληνικών περιοχών) έθιμο και έχουν και συγκεκριμένο συμβολισμό, τον οποίο αν θες θα τον αναπτύξω σε επόμενο άρθρο.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΔΕΣΠΟΤΙΔΟΥ
26 Μαρτίου 2016 @ 18:04
Αχ, ναι βρε κουκλίτσα μου, έχεις δίκιο! Πως μου διέφυγε ότι ήταν ο εθνικός μας ύμνος! Ίσως φταίει το ότι δεν διαθέτω τη δική σου μόρφωση, κουκλίτσα μου! Γιαυτό δεν μπορώ να ξεχωρίσω τον εθνικό μας ύμνο απ’ τα εμβατήρια !!!! Κοίτα λοιπόν για να μαθαίνεις (μια και θες να γίνεις και δήμαρχος), το εμβατήριο είναι ένα συγκεκριμένο είδος μουσικής σε χαρακτηριστικό ρυθμό. σκοπός του οποίου είναι ο συντονισμός του βηματισμού πολυάριθμου πλήθους, σε παρελάσεις λόγου χάρη. Ο εθνικός ύμνος μας δεν είναι σε ρυθμό βηματισμού, είναι ύμνος στο ύφος, είναι Ύμνος εις την Ελευθερίαν!!! κουκλίτσα μου!!! Και βάλε λίγο τα βιντεάκια που δημοσιεύτηκαν στα social media να ακούσεις τα εμβατηριάκια, τα οποία δεν είναι ο εθνικός μας ύμνος , κουκλίτσα μου!
Ipopsifia dhmarxos
26 Μαρτίου 2016 @ 20:18
Wraio to katevato. Kai eyxaristw gia ta koplimenta nwthw idieterh timh pou sto katevato sou me exeis apokalesei toulaxiston 652 fores kouklitsa sou!!! Foveres gnwseis panw sth mousikh epishs sigharitiria..!!!
Σπυρος Αργυρος
26 Μαρτίου 2016 @ 21:31
Δεν συνεχίζω την κουβέντα,ο καθένας έχει την άποψή του και κάπου την στηρίζει,πάντωςδεν είναι τις χούντας έθιμο ούτε όσοι συμετείχαν είναι χουντικοι,είναι ελληνικό έθιμο και το στηρίζω
Παναγιώτης Κονιδάρης
27 Μαρτίου 2016 @ 12:50
Σπύρο, είσαι άλλα λόγια να αγαπιώμαστε, μου φαίνεται. Το διάβασες καλά το άρθρο; Είπα εγώ ή άφησα να εννοηθεί ότι όσοι συμμετείχαν στην λαμπαδηφορία είναι χουντικοί; Για το Θεό! Η γυναίκα μου και τα παιδιά μου συμμετείχαν! Συγγενείς, φίλοι, γείτονες και συγχωριανοί μου, επίσης. Λες να τους θεωρώ όλους αυτούς χουντικούς;
Εξήγησα με στοιχεία και συνεχίζω να το υποστηρίζω ότι ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ έθιμο και δη μεγανησιώτικο.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΥΓΕΡΙΝΟΥ
26 Μαρτίου 2016 @ 22:12
Αγαπητε Παναγιωτη, είναι ένα φανταστικο αρθρο! Οι πληροφοριες στο διαδικτιο {και όχι μονο} για το θεμα αυτό των λαμπαδηφοριών, είναι απειρες. Θα επρεπε να διαβαζουμε για ωρες για να μαθουμε όλα αυτά που εψαξες και συνοψησες σ αυτό το αρθρο για μας. Προσωπικα σ ευχαριστω. Γηρασκω αει διδασκομενη! Οι οποιες γνωσεις αποκτουμε καλο κανουν! Και δυο λογια μονο στην «υποψηφια δημαρχο»…..οι «καρεκλες» αγαπητη, απαιτουν γνωσεις και σοφια, αγαπη για τον τοπο και τους δημότες, και επιφερουν πολύ πονο και βασανα…. Ξαναμελετα το προσεκτικα πριν θεσεις την υποψηφιοτητα σου….
Katimeritis
26 Μαρτίου 2016 @ 22:52
Ο τρόπος που η μπροστινή κυρία κρατούσε και κουνούσε τη σημαία μου έφερε στο μυαλο δυο πραγματα. 1ον τον τροπο που κουνούσε τη σημαία ένας Αγιορείτης μοναχός που χαιρετούσε τα αεροπλάνα της ΠΑ πετούσαν απο πανω του και 2ον τον τροπο που κουνάνε τη σημαία του Ολυμπιακού στο Καραϊσκάκη οι τακηδες τσουκαλαδες και εμποδίζουν τους απο πίσω να δουν τον αγώνα … Το μονο που θυμαμαι απο τη θητεία μου στον στρατό ειναι ο σεβασμός στο σύμβολο της σημαίας .. Με τιμές αργήσουμε κράτους θυμαμαι , μην ακουμπήσει κατω η σημαία θυμαμαι μη λερωθεί μη σκιστεί … Τωρα κουρελόχαρτο στα χέρια κάποιων που εχουν μπερδέψει την βούρτσα με τη σκούπα.
Βάσω Καββαδα
26 Μαρτίου 2016 @ 23:18
καλησπερα σας ! Δε φαντάζεστε τη θλίψη μου για το συγκεκριμένο γεγονός … Όχι το γεγονός της δάδας φυσικά το οποίο οποιοσδήποτε κι αν διαβάσει λιγο παραπάνω εύκολα καταλαβαίνει απο που προέρχεται και τι σκοπούς εξυπηρετούσε ..και το ποιο με αφήνει αδιάφορη … Εκείνο που θα ήθελα να εξαρω και εκείνο που πραγματικά με ενόχλησε απίστευτα ειναι το άθλιο πέρα δώθε του μέγιστου συμβόλου μας .. Της ελληνικής σημαίας μας … Πίσω απο την ελληνική σημαία κρύβεται ο αγώνας , ο πόνος , η προσμονή της ελευθερίας μας , οι ψυχές που χάθηκαν που πάλεψαν για να ειμαςτε ελεύθεροι … Ειναι ανεπίτρεπτο να της φερόμαστε με τον τροπο που είδα ..πρέπει να νιώθουμε ρίγη , σεβασμό και ανατριχίλα όταν την υψώνουμε …όταν απαγγείλουμε τον εθνικό μας ύμνο πρέπει να ειμαςτε πρόσοχη, να δακρύζουμε … Να καταστρωνουμε τους δικούς μας αγώνες για το μέλλον μας … Χωρίς να θελω να θίξω κανένα το έθιμο (που δεν ειναι δικό μας ) ήταν άκαιρο και άτοπο στις εποχές που περνάμε … Όσο για το μεγανησι το οποίο χαρακτηρίζεται έρημο το χειμώνα και με ενοχλεί γιατί εκεί μεγάλωσα και το λατρεύω…. Δεν εχω να πω τίποτα … Το μεγαΝησι λάμπει παντα … Όχι φωναχτά αλλά μεςα απο τους ανθρώπους του … Εκείνους τους λίγους αλλά τους τοςο εξαιρετικούς που έχουν διαπρέψει !οι μέρες ειναι δύσκολες και οι καιροί χαλεποί … Ας αναζητήσουμε τις αξίες μας στο παρελθόν που μας ορίζει και αν μερικοί δε τις βρούμε ας σωπάσουμε και ας προσπαθήσουμε να φτιάξουμε δικές μας … Δεν ξέρουμε όλοι όλα και δε μπορούμε όλοι όλα … Η γνώση ειναι δύναμη και η ιστορία μας φως … Όσο για το άρθρο σου Παναγιώτη Κονιδάρης το θεωρώ εξαιρετικό ! Σας ευχαριστώ πολυ
Σπυρος Αργυρος
27 Μαρτίου 2016 @ 13:23
Παναγιώτη καλημέρα,εσύ δεν το είπες αλλά αυτό που έγραψα κυκλοφορεί σε πηγαδακια.πάμε παρακάτω συμμετοχες για τα βαζια!!!!τώρα θα ναι και Πάσχα πρέπει να γίνει χαμός
Στάθης Δάγλας
28 Μαρτίου 2016 @ 18:57
Σε ένα νησί όπου οι ναζιστές δηλώνουν πατριώτες, οι ρατσιστές δηλώνουν χριστιανοί και οι χουντικοί δηλώνουν δημοκρατες, εγώ προτιμώ απλά να δηλώνω άνθρωπος. Βεβαιωσου Πριν δείξεις τον άλλον με το δάχτυλο σου το δικό σου να είναι καθαρο… Στάθης Δαγλας Νταλιακούρας ετών 22…
Katimeritis
30 Απριλίου 2016 @ 20:59
Ύστερα απο το βιασμό της ελληνικής σημαίας με την περιφορά της σαν τρόπαιο σε όλο το νησί , σημερα παρακολουθήσαμε το βιασμό της αισθητικής , της καλογουστιάς και της κουλτούρας του τόπου μας με την περιφορά ενός μηχανοκίνητου θιάσου που με στυλ ρομα – ηταν λες και πραγματοποιούσαν μετεγκατάσταση τσαντηριου. Θλίβομαι που τις άγιες αυτές μερες κάποιοι ειναι εκτός τόπου και χρόνου. Κάποιοι παλιμπαιδίζουν και γελοιοποιούν τις παραδόσεις μας με καθε μα καθε ευκαιρία ..απο την επόμενη φορα ας κόβουν και εισιτήριο μην πηγαίνει τσάμπα ο κόπος τους . Καλη ανάσταση!