Απαντήσεις των Υπηρεσιών για τα βυθοκορήματα από το έργο του Διαύλου
Πηγή: ΛΕΥΚΑΔΙΤΙΚΑ ΝΕΑ
Στο άρθρο του Παναγιώτη Κονιδάρη στο Meganisi Times με τίτλο «Τι γίνεται με τα βυθοκορήματα;», που αναδημοσιεύσαμε εντελώς πρόσφατα και όπου γινόταν μεταξύ άλλων λόγος για την περιβαλλοντική επιβάρυνση του Μεγανησίου καθώς και των οικισμών της Νικιάνας και της Λυγιάς από την απόρριψη των βυθοκορημάτων από τις εκσκαφές για την διαπλάτυνση του διαύλου, παρενέβη με σχόλιό του ο πρόεδρος της τοπικής Κοινότητας Αλεξάνδρου κ. Σπύρος Νίκας, διευκρινίζοντας ότι έχει υποβάλλει από την πλευρά του σχετικά ερωτήματα προς τις αρμόδιες υπηρεσίες, οι απαντήσεις των οποίων είναι στη διάθεση του καθενός.
Είναι γεγονός ότι δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο, από όσους τουλάχιστον μένουν στην περιοχή της Λυγιάς-Νικιάνας, το πήγαινε-έλα του ρυμουλκού μετά της συνοδείας του κατά τη διέλευσή του από το στενό θαλάσσιο πέρασμα. Όπως επίσης είναι γεγονός ότι ο κατά γενική ομολογία δραστήριος πρόεδρος της τοπικής Κοινότητας Αλεξάνδρου κ. Σπύρος Νίκας με το από τις 09.01.2015 έγγραφό του προς την ΠΕ Λευκάδας, που κοινοποιούνταν επίσης στο Δήμο Λευκάδας και το Λιμεναρχείο, ζητούσε να μάθει, με σκοπό να ενημερώσει τους κατοίκους της περιοχής, τα εξής:
- Αν υπάρχει μελέτη για την απομάκρυνση και εναπόθεση των υλικών από τις εργασίες διαπλάτυνσης του διαύλου Λευκάδας
- Αν πράγματι τα υλικά αυτά εναποτίθενται στο προβλεπόμενο από τη μελέτη μέρος
- Με ποιον τρόπο γίνεται η μεταφορά και η εναπόθεση των υλικών, και τέλος
- Αν γίνεται έλεγχος και από ποιον για την σωστή εναπόθεση των υλικών.
Η απάντηση της Λιμενικής Αρχής Λευκάδας (Γραφείο Λιμενικής Αστυνομίας) ήταν άμεση. Με το από τις 21.01.2015 έγγραφό της, με θέμα «παροχή στοιχείων» και αποδέκτη την ΠΕ Λευκάδας, με σκοπό την περαιτέρω ενημέρωση του προέδρου της κοινότητας, αναφέρει σχετικά με τα παραπάνω ερωτήματα:
Ως προς τα σημεία 2. και 3.: ότι η μεταφορά των βυθοκορημάτων πραγματοποιείται από κατάλληλα πλωτά ναυπηγήματα και ρυμουλκά πλοία, τα οποία αναφέρουν καθημερινά στη Λιμενική Αρχή την ώρα, τα στίγματα του σημείου απόρριψης και την ποσότητα των βυθοκορημάτων και ότι διενεργούνται σε εβδομαδιαία βάση τακτικοί έλεγχοι από το Λιμεναρχείο, καθώς επίσης και από κοινού έλεγχοι με άλλες συναρμόδιες Υπηρεσίες (ΣΕΠΠΕ, ΙΚΑ κ.α.), προκειμένου να διαπιστωθεί η τήρηση των προβλεπόμενων όρων.
Ως προς τα σημεία 1. και 2. αφού κάνει μνεία στην τοπογραφική μελέτη και στην έκδοση της άδειας εκτέλεσης του έργου της διαπλάτυνσης του διαύλου προσθέτει τα εξής για τις ειδικές άδειες απόρριψης βυθοκορημάτων αστυνομικής φύσεως που έχουν εκδοθεί και προβλέπουν:
Α. Την απόρριψη 500.000 μ3 βυθοκορημάτων που θα προκύψουν κατά τις εργασίες του έργου της διαπλάτυνσης σε «θαλάσσιο χώρο νότια του όρμου Βαθύ λιμάνι της νήσου Λευκάδας» και συγκεκριμένα στη θαλάσσια περιοχή που ορίζεται από το τετράπλευρο με συντεταγμένες κορυφών ως εξής (αναφέρονται οι συντεταγμένες). (Δες την χορήγηση της ειδικής άδειας για την απόρριψη των βυθοκορημάτων), και
Β. Την απόρριψη 100.000 μ3 βυθοκορημάτων, που θα προκύψουν κατά τις εργασίες εκσκαφών στο βόρειο τμήμα, στα βόρεια της νήσου Λευκάδας και συγκεκριμένα στη θαλάσσια περιοχή που ορίζεται από το τετράπλευρο με συντεταγμένες κορυφών ως εξής (αναφέρονται οι συντεταγμένες), εκτός από τα βυθοκορήματα της περιοχής που αντιπροσωπεύει το δείγμα ΕΔ1 του (ιβ΄) σχετικού. Όπου το ιβ΄ σχετικό αναφέρεται στην από 10ο/2013 Εκτίμηση της Τοξικότητας Βυθοκορυμάτων του Ιατρικού Τμήματος Εργαστηρίου Υγιεινής του Πανεπιστημίου Πατρών. (Δες την χορήγηση της ειδικής άδειας για την απόρριψη των βυθοκορημάτων).
Δεν μπορέσαμε να διευκρινίσουμε από τα επισυναπτόμενα στην αλληλογραφία αν υπάρχουν αυτού του είδους τα εξαιρούμενα βυθοκορήματα και τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση.
Η ΠΕ Λευκάδας (Διεύθυνση Τεχνικών Έργων – Τμήμα Συγκοινωνιακών Έργων) απαντά με το από τις 30.01.2015 έγγραφό της ως εξής στα ερωτήματα του προέδρου της τοπικής κοινότητας:
«Σας ενημερώνουμε ότι η Υπηρεσία μας η οποία είναι αρμόδια για την εκτέλεση του έργου εφαρμόζει την εγκεκριμένη μελέτη του έργου η οποία συντάχτηκε μετά την λήψη όλων των αδειοδοτήσεων οι οποίες ήταν απαραίτητες καθόσον πρόκειται για ένα μεγάλο συγχρηματοδοτούμενο έργο από το ΕΣΠΑ.
Όλες οι εργασίες όπως και η μεταφορά των υλικών που προκύπτουν από την εκβάθυνση του Διαύλου είναι σύμφωνες με τις χορηγηθείσες περιβαλλοντικές άδειες από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και η απόρριψή τους γίνεται με πλωτές φορτηγίδες. Ο έλεγχος για την επιτήρηση της περιοχής απόρριψης των πλωτών φορτηγίδων γίνεται από τη Λιμενική Αρχή Λευκάδας μετά την χορηγηθείσα άδεια αστυνομικής φύσεως που έχουν εκδοθεί από την ίδια την Λιμενική αρχή.»