«Εν τη ερήμω», μια παλιά στήλη κάνει νέο ποδαρικό!
Η προσπάθεια ανανέωσης του ΜΤ σε ιδέες και ύλη συνεχίζεται. Από σήμερα και κατά τακτά χρονικά διαστήματα ξεκινάει μια μόνιμη συνεργασία με τον πασίγνωστο Μεγανησιώτη λόγιο, ποιητή, διανοούμενο, αγωνιστή και πάνω απ’ όλα φίλο Μάκη Πολίτη.
Ο Μάκης δεν χρειάζεται συστάσεις, ούτε ο ίδιος ούτε το πολιτιστικό και πολιτικό του ανάστημα. Έχει γράψει μια μελέτη θρησκειολογίας και έχει εκδώσει την ποιητική συλλογή «Οι ερωδιοί». Άρθρα του και ποιήματα έχουν δημοσιευτεί σε εφημερίδες, περιοδικά και συλλογές, ενώ ποίημα του έχει αποσπάσει β’βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών σε σχετικό διαγωνισμό, μεταξύ άλλων επιτυχιών.
Η στήλη «Εν τη ερήμω» πρωτοεμφανίστηκε ως χρονογράφημα στους «Μεγανησιώτικους Αντίλαλους», πολλά χρόνια πριν. Από σήμερα ξαναζωντανεύει, με όλο το σφρίγος ενός αιώνιου έφηβου, με την οξύτητα της πένας του στοχαστή, με το αδάμαστο θάρρος της γνώμης και με την ευαισθησία και κομψότητα της ποίησης.
Την καλωσορίζουμε με χαρά!
ΤΙ ΖΗΤΑΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ, ΡΕ;
Σ’ αρέσει αυτό το σύστημα το εκμεταλλευτικό. Σ’ αρέσει γιατί μπορεί να δίνει βάσανα στον κόσμο, αλλά δίνει και προνόμια στους από πάνω.
Κι εσένα «Νικολάκη», σ’ αρέσει να ‘ναι στραβή η κοινωνία μας, να ‘χει καμπούρα για να μπορέσεις να την καβαλήσεις. Να ζεις χλιδάτα, αεράτα και κιμπάρικα. Όχι βέβαια «αγίως, δικαίως και ευσεβώς τον παρόντα πονηρό αιώνα» όπως γράφει το Ευαγγέλιο. Το λέω αυτό, «Νικολάκη», γιατί κάπου-κάπου θυμάσαι και μας κάνεις τον μιξοχριστιανό.
Σ’ αρέσει λοιπόν ο καπιταλισμός, Νικολάκη. Από τον πιο τάχα μου «φιλελεύθερο» μέχρι τον πιο καταναγκαστικό. Αυτό που δεν σ’ αρέσει είναι τα ανθρώπινα σκουπίδια που θα μαζευτούν γύρω σου για να μπορέσεις να ζήσεις εσύ «κιμπάρικα». Και για να εξηγηθούμε, απλώς δεν θέλεις να τα βλέπεις. Δεν μπορείς να βλέπεις τους άστεγους, τους πεινασμένους, τους κατεστραμμένους. Σου χαλάνε την εικόνα που έχεις για την «δημοκρατία», όπως αρέσκεσαι να λες τον καπιταλισμό. «Το ιδανικό πολίτευμα». Θέλεις να κοιμάσαι ήσυχος τις νύχτες χωρίς τύψεις, χωρίς ενοχές, θέλεις να λέει ο κόσμος ότι διαθέτεις αρχές, αξίες και ηθική υπόσταση. Με λίγα λόγια, «Νικολάκη» μπαγασάκο, θέλεις και τον σκύλο χορτάτο και την πίτα ακέρια. Τι άλλο θα ζητήσεις, «Νικολάκη»; Μήπως έναν μισθωτό σκλάβο να σου κάνει αέρα;
«Νικολάκη» μέσα σε εισαγωγικά βέβαια, γιατί δεν είσαι ένα υπαρκτό πρόσωπο, είστε χιλιάδες υπαρκτά πρόσωπα, θλιβεροί μικροαστούληδες.
Σημ. ΜΤ: Η φωτό είναι από το περίφημο «Mano del Desierto», το τεράστιο τσιμεντένιο χέρι στην έρημο Ατακάμα. Το γλυπτό φτιάχτηκε προς τιμήν των θυμάτων της Χούντας της Χιλής.
Μάκης Πολίτης
28 Νοεμβρίου 2019 @ 13:31
Ευχαριστώ τον Παναγιώτη για τα καλά του λόγια, αλλά πρέπει να κάνω μια διευκρίνηση, γιατί δεν θέλω να οικειοποιηθώ δάφνες και περγαμηνές που δεν μου ανήκουν. Δεν έχω βραβευτεί από την Ακαδημία Αθηνών, αλλά από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και την διεθνή ένωση επιστημόνων «Έκκληση της Ακρόπολης». Αυτά και σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας.
Παναγιώτης Κονιδάρης
28 Νοεμβρίου 2019 @ 14:12
Mea culpa, αν και αυτή μου η ανακρίβεια δεν αναιρεί την αξία των βραβεύσεων.
Εφη
28 Νοεμβρίου 2019 @ 14:27
Πολυ χαιρομαι για αυτη την αναγεννηση. Ειμαι επισης ευγνωμων που θα διαβαζουμε στοχασμους – ελπιζω και ποιηματα- αυτου του υπεροχου ανθρωπου μα πανω απ’ολα ποιητη
Katopodis stratos
28 Νοεμβρίου 2019 @ 17:11
Επιτέλους.Υπαρχει ο Μάκης ανάμεσα μας.
Νιώθω μεγάλη χαρά που τον εζησα στα εφηβικά μου χρόνια.Καπου στην Πάτρα.
Ξέρει ο Μάκης.Ενα άτομο ξεχωριστό που ο χρόνος σου μαζί του έχει ουσία.
Είναι πραγματικά μια καλή αρχή του ΜΤ .
Ατελείωτες ώρες κουβέντας που με τον δικό του χιουμοριστικό τρόπο ο Μάκης σου δίνει να καταλάβεις τα παράξενα μονοπάτια της ζωής της ιστορίας της πολιτικής και του πολιτισμού.
Έχει πολύ χιούμορ ο άνθρωπος.Ακομα και για το Μέγανησι και τις εκάστοτε δημοτικές αρχές ο λόγος του έχει αξία .
Μπράβο και σένα Παναγιώτη.
Χρήστος Κ. Πολίτης
3 Δεκεμβρίου 2019 @ 00:11
Φίλε Μάκη στα γραφόμενά σου διακρίνω έναν ελιτισμό η μου φαίνεται;Εμείς δηλαδή είμαστε οι πεφωτισμένοι και κουνάμε το δάκτυλό μας αφ΄ υψηλού κατακεραυνώνοντας τον κάθε δύσμοιρο» Νικολάκη» τουτέστιν τον καθένα που είχε την ατυχία να ανήκει στη μικροαστική τάξη(Ο αυστηρός χωρισμός των τάξεων ιδίως στην Ελλάδα θέλει πολύ συζήτηση αλλά δεν είναι του παρόντος)με τόσο απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς όπως….»θλιβεροί μικροαστούληδες» ;
Αυτή η τάξη όμως που τόσο δείχνεις να σου προκαλεί αποστροφή μη ξεχνάς ότι αποτελεί την ραχοκοκαλιά της ελληνικής κοινωνίας , αφού κάποιοι έχουν φροντίσει για την πλήρη αποβιομηχάνιση της χώρας και την εξαφάνιση επακόλουθα του βιομηχανικού εργάτη.Αν ψάξεις λίγο καλύτερα θα δεις ότι από αυτούς που εσύ χαρακτηρίζεις «θλιβερούς μικροαστούληδες¨» ένα μεγάλο μέρος ήταν πρωτοπόροι τόσο και στην αντίσταση του λαού ενάντια στο ναζιστικο-φασιστικό άξονα αλλά και σε όλους του κοινωνικούς αγώνες.
Τώρα όσον αφορά τον ¨»καταραμένο» καπιταλισμό αντί για αφορισμούς, καλά θα είναι είναι να μελετηθεί γιατί παρά τα στραβά και τα ανάποδα του , εξακολουθεί να κυριαρχεί κατά 99,99% σε όλη τη γη.Τέλος πάντων δεν θα κάνω τώρα κοινωνικό-φιλοσοφική ανάλυση αλλά βλέπω μια απαξίωση που ούτε ο Λένιν ούτε ο ο Ενγκελς δεν είχαν προς την αστική τάξη .Μπορεί να την πολέμησαν αλλά πάντα μιλούσαν με σεβασμό για αυτή αφού άλλωστε ήταν και αυτοί γνήσια τέκνα της.Σε τελική ανάλυση Αστός δεν είναι αυτός μόνο που έχει χρήματα .Η αστική τάξη έχει από πίσω της ένα ολόκληρο πολιτιστικό εποικοδόμημα.Δεν είναι εύκολο να είναι κάποιος αστός. Για να προλάβω μερικούς κακοπροαίρετους ,γιατί όσο πιο στενόμυαλος είναι κάποιος τόσο εύκολα βάζει ταμπέλες , με όλα αυτά δεν υπερασπίζομαι βέβαια με κανένα τρόπο το καπιταλισμό.Μακρυά από εμένα κάτι τέτοιο, άλλα δεν ταιριάζουν στη θεώρηση που έχω εγώ για τα πράγματα κάτι τέτοια φαινόμενα που έχουν παρατηρηθεί τελευταία , ότι δηλαδή εμείς είμαστε η αφρόκρεμα ,οι εκλεκτοί και ο άλλοι είναι αγράμματοι και υποανάπτυκτοι.Δυστυχώς έχουν διατυπωθεί και τέτοιες εκφράσεις( Όχι από ε σένα φίλε μου).
Τέλος ελπίζω να έγινε κατανοητό το πνεύμα τις παρέμβασης μου.
Με όλη την εκτίμηση που ξέρεις ότι σου έχω.Άλλωστε οι συζητήσεις μας με θέσεις και αντιπαραθέσεις είναι
ατελείωτες.
Χρήστος Κ. Πολίτης
Παναγιώτης Κονιδάρης
3 Δεκεμβρίου 2019 @ 07:42
@Χρήστο
Δεν έχει ανάγκη υπεράσπισης ο Μάκης, αλλά να βάλω κι εγώ την δεκάρα μου, καθώς λέγανε κάποιοι παλιοί. Εμ, πώς σύντροφε! Εν μέρει, με την τοποθέτησή σου υπερασπίζεσαι τον καπιταλισμό, ακόμα κι αν δεν τον θαυμάζεις (που κι αυτό από το σχόλιο συζητιέται). Πάντως το ύφος του Μάκη είναι γνώριμο, καθώς και το πόσο αγαπάει τους ανθρώπους και δεν τους απαξιώνει. Άρα η οξύτητα των εκφράσεων θαρρώ -και με μια δεύτερη ανάγνωση γίνεται πιο κατανοητό- χτυπάει νοοτροπίες μικροαστισμού, κι όχι πρόσωπα. Την βόλεψη και την αδηφαγία, την αμετροέπεια και τον επίπλαστο καθωσπρεπισμό ορισμένων μικροαστών, αυτό χτυπάει. Εν ολίγοις την προαιώνια αρρώστια που μετατρέπει τον άνθρωπο σε απάνθρωπο, σε καπιταλιστικό εργαλείο πάει να πει. Και τι θα πει δεν υπάρχει βιομηχανικός εργάτης; Η εργατική τάξη σήμερα δεν κρατάει απαραίτητα σφυρί και καλέμι, τσαπί και καραβόσκοινο. Μπορεί να κρατάει πληκτρολόγιο υπολογιστή, να μοιράζει πίτσες με μηχανάκι, να σηκώνει τηλέφωνα σε εταιρείες, να σου σερβίρει τον καφέ. Ο συσχετισμός δεν αλλάζει, ο προλετάριος παραμένει προλετάριος. Και η περίφημη «ραχοκοκαλιά» της Ελλάδας, είδαμε που μας οδήγησε, ειδικά από την Μεταπολίτευση και μετά και σε ποιο βαθμό έπαιξε ρόλο στην συντηρητικοποίηση της κοινωνίας, σε βαθμό άρχοντος εκφασισμού. Άρα ο όρος «θλιβερός» του Μάκη, ίσως είναι και ελαφρύς.
Μάκης Πολίτης
3 Δεκεμβρίου 2019 @ 17:28
Ο φίλος ο Χρήστος Πολίτης με αναγκάζει να κάνω κάτι που αντιπαθώ. Να σχολιάζω δηλαδή τα ίδιο μου τα κείμενα. Και πάλι όμως δεν θα επεκταθώ. Η τοποθέτηση του Παναγιώτη Κονιδάρη με κάλυψε πλήρως. Απλώς να συμπληρώσω ότι υπάρχουν άνθρωποι που πιστεύουν ότι με τον καπιταλισμό τελείωσε η κοινωνική εξέλιξη της ανθρωπότητας. Με γεια τους, με χαρά τους. Ας μου επιτρέψουν όμως κι εγώ να έχω την πεποίθηση ότι οι ανθρώπινες κοινωνίες εξελίσσονται. Η Ιστορία δεν σταμάτησε ούτε στον πρωτόγονο κοινωνισμό ούτε στο δουλοκτητικό σύστημα ούτε στην Φεουδαρχία του Μεσαίωνα. Ε λοιπόν ούτε τώρα θα σταματήσει. Πισωγυρίσματα θα έχουμε, όπως είχαμε μετά την Γαλλική Επανάσταση την φεουδαρχική παλινόρθωση και στη Γαλλία και στις άλλες χώρες της Ευρώπης. Στο τέλος όμως ποιος νίκησε; Η φεουδαρχία των γαλαζοαίματων ή ο καπιταλισμός που τότε είχε να δώσει στον κόσμο, γνώση και προκοπή;
Χρήστος Κ. Πολίτης
3 Δεκεμβρίου 2019 @ 23:26
Φίλε μου Μάκη επίτρεψέ μου να επανέλθω και εγώ στο κείμενό μου.
Κάνω λοιπόν αντιγραφή και επικόλληση σε ορισμένες παραγράφους.
….Τώρα όσον αφορά τον «καταραμένο» καπιταλισμό αντί για αφορισμούς, καλά θα είναι είναι να μελετηθεί γιατί παρά τα στραβά και τα ανάποδα του , εξακολουθεί να κυριαρχεί κατά 99,99% σε όλη τη γη…..
Λυπάμαι αλλά μόνο εσείς οι δύο αυτό μπορείτε να το ερμηνεύσετε ότι σημαίνει ότι είμαι υπέρμαχος του καπιταλισμού και ότι ισχυρίζομαι ότι είναι το τελευταίο στάδιο της εξέλιξης.Από που προκύπτει κάτι τέτοιο;Αντίθετα ένας καλοπροαίρετος που διαθέτει τη στοιχειώδη λογική θα κατανοούσε ότι το νόημα είναι ότι για να υπερβούμε ακριβώς αυτό το στάδιο που επιμένει χρειάζεται όχι αφορισμούς και μεγαλόστομα (και κούφια;)επαναστατικά λογίδρια αλλά συστηματική μελέτη.
Επειδή λοιπόν ήξερα ότι αυτό το κομμάτι θα παρεξηγηθεί κάνω τη δεύτερη αντιγραφή επικώληση από το σχόλιό μου:
…. Για να προλάβω μερικούς κακοπροαίρετους ,γιατί όσο πιο στενόμυαλος είναι κάποιος τόσο εύκολα βάζει ταμπέλες , με όλα αυτά δεν υπερασπίζομαι βέβαια με κανένα τρόπο το καπιταλισμό.Μακρυά από εμένα κάτι τέτοιο……
Μάγος ήμουν τελικά;Όχι δεν ήμουν μάγος ,απλώς γνώστης των νοοτροπιών που επικρατούν , ευτυχώς σε περιορισμένο κύκλο
Φίλε Μάκη λες ότι σε κάλυψε απόλυτα ο Παναγιώτης.Υποθέτω ότι σε κάλυψε και στις τελευταίες λέξεις που λέει ότι: Άρα ο όρος «θλιβερός» του Μάκη, ίσως είναι και ελαφρύς.
Κρίμα λοιπόν φίλε που δεν χρησιμοποίησες πιο άκληρες εκφράσεις γι΄αυτά τα «άθλια υποκείμενα» ,τους μικροαστούς.Δεν πειράζει όμως σε επόμενο σχόλιό σου δώσε τους να καταλάβουν και επειδή ακριβώς εδώ είναι η «ταμπακιέρα» κάνω την τελευταία αντιγραφή και επικώληση:
…..άλλα δεν ταιριάζουν στη θεώρηση που έχω εγώ για τα πράγματα κάτι τέτοια φαινόμενα που έχουν παρατηρηθεί τελευταία , ότι δηλαδή εμείς είμαστε η αφρόκρεμα ,οι εκλεκτοί και ο άλλοι είναι αγράμματοι και υποανάπτυκτοι.Δυστυχώς έχουν διατυπωθεί και τέτοιες εκφράσεις( Όχι από ε σένα φίλε μου).
Τέλος ελπίζω να έγινε κατανοητό το πνεύμα τις παρέμβασης μου………
Με αυτό λοιπόν φίλε μου τελειώνω και σε διαβεβαιώ ότι οι μεγαλόστομες επαναστατικές κορώνες δεν πείθουν πλέον κανένα.Με αγάπη και καλές γιορτές.
Χρήστος Κ. Πολίτης
Μάκης Πολίτης
4 Δεκεμβρίου 2019 @ 13:44
Κακό διάλογο ξεκινήσαμε, φίλε Χρήστο. Το τελευταίο πράγμα που θα ήθελα στον κόσμο θα ήταν να θίξω τις αρχές και τις αξίες σου. Τελικά ανέκυψε και για μένα θέμα επί προσωπικού κι αν δεν θέλω να χαρακτηριστώ φυγόμαχος πρέπει να απαντήσω.
1) Λυπάμαι τους μικροαστούς, αλλά επίτρεψε μου να μην τους εκτιμώ ιδιαίτερα. Στη Γερμανία μετά το τέλος της δημοκρατίας της Βαϊμάρης απετέλεσαν το κύριο έρεισμα του «εθνικοσοσιαλισμού». Από πού συμπεραίνεις ότι τους εκτιμούσαν και τους σέβονταν οι κλασικοί του Μαρξισμού. Ο Μαρξ τους αποκαλούσε «μικροαστικά ζωύφια», ο δε Λένιν έλεγε πως «είναι ικανοί να πουλήσουν το σκοινί και το σαπούνι με το οποίο θα κρεμαστούν». Το δε έργο του μεγάλου Μαξίμ Γκόρκι «Μικροαστοί» αναδεικνύει πλήρως το ποιόν αυτού του στρώματος, καθώς και την δουλική ανεκτικότητα του και την υποκρισία του. Εσύ τους αποκαλείς ραχοκοκαλιά της κοινωνίας μας. Μάλλον θα αναφερόμαστε σε διαφορετικές ομάδες πληθυσμού.
2) Τι είδους επιχείρημα είναι αυτό, ότι δηλαδή ο καπιταλισμός εφαρμόζεται στο 99,99% του πλανήτη; Και στο 101% να εφαρμοζόταν πάλι θα τον εύρισκα εκτός από παρωχημένο απάνθρωπο και επικίνδυνο όσο δεν φαντάζεσαι για τη συνέχιση τους είδους μας στη Γη.
3) Από πού φαίνεται ότι θεωρώ τον εαυτό μου μορφωμένο και έξυπνο και όλους τους άλλους αγράμματους και κουτούς; Επειδή κάνω κοινωνική κριτική; Αυτό είναι πασιφανές ότι οφείλεται στα συναισθήματα μου και όχι σε μια ιδιαίτερη εξυπνάδα που προφανώς δεν διαθέτω. Αν θέλεις θα συμφωνήσω με τον Σωκράτη (τον Πλάτωνα κατά βάση) που έγραψε ότι ακόμα και οι καλύτεροι ποιητές δεν είναι σοφοί. Αυτό που αποτυπώνεται στα γραπτά τους δεν προέρχεται από σοφία, αλλά από το ένθεο στοιχείο μέσα τους, από τη μούσα, δηλαδή σε σύγχρονα ελληνικά από τον πλούτο των συναισθημάτων τους. Σκέψου τώρα εμένα που αν είμαι ποιητής δεν είμαι δα ούτε ο Ευριπίδης ούτε ο Σαίξπηρ ούτε ο Σολωμός.
Αυτά και δεν πρόκειται να συνεχίσω. Προτιμώ αν μας αξιώσει η Τύχη και συναντηθούμε να τα πούμε από κοντά, ενώπιος ενωπίω.