Αλήθειες και ψέματα για την Ύδρευση

Αλήθειες και ψέματα για την Ύδρευση

Άρθρο του Παναγιώτη Κονιδάρη, δημ. συμβούλου.

Το νερό αποτελεί κοινωνικό αγαθό και απαραίτητο στοιχείο ποιότητας ζωής ενός τόπου. Δεδομένου ότι το Μεγανήσι δεν διαθέτει δική του πηγή νερού ικανή να τροφοδοτήσει τις ανάγκες του, διαχρονικά η υδροδότηση του νησιού αποτελούσε ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα. Τόσο τα προβλήματα της μεταφοράς, όσο και η αναγκαία ποσότητα που είναι απαραίτητη για την ευημερία του νησιού μας, απασχόλησαν και απασχολούν όλες τις δημοτικές αρχές.

Σε πρόσφατη συνέντευξή του ο δήμαρχος κος Παύλος Δάγλας ανήγγειλε την ένταξη στο ΕΣΠΑ έργου (εσωτερικού και εξωτερικού δικτύου ύδρευσης) ύψους 2,4 εκ. ευρώ. Σε αυτήν την τοποθέτησή του ο κος Δάγλας πανηγυρίζει για την «επιτυχία του» αλλά και για το συνολικό του έργο στην ύδρευση και αναφέρει ότι το μόνο που βρήκε όταν ανέλαβε ήταν μια μελέτη του 2007. Όχι δα! Πολλές ανακρίβειες και πολλά ψέματα σε τόσο λίγες γραμμές. Ας πούμε λοιπόν και καμιά αλήθεια για την ύδρευση.

 

ΙΣΤΟΡΙΚΟ:

Δεδομένης της τουριστικής έκρηξης και της αύξησης οικοδομικής δραστηριότητας στο νησί τις τελευταίες δύο δεκαετίες,  έγινε από νωρίς φανερό ότι οι ανάγκες σε νερό θα αυξανόταν. Ήδη τους θερινούς μήνες Ιούλιο και Αύγουστο το νησί  φτάνει να καταναλώνει 50 κυβικά νερό/ώρα ή 1200 κυβικά/ημέρα. Έτσι ξεκίνησε ένας συνολικός σχεδιασμός διαχείρισης των υδάτινων πόρων που μας αναλογούσαν και των τεχνικών συνθηκών εντός και εκτός νησιού.

Υπήρξα συμμέτοχος σε αυτόν τον σχεδιασμό και τον παρουσιάζω συνοπτικά:

-Αντικαταστάθηκαν σημαντικά και μεγάλα τμήματα του δικτύου εντός των οικισμών (πχ ολόκληρο το δίκτυο στο Βαθύ, ο κεντρικός αγωγός στο Κατωμέρι κτλ)

-Έγιναν επεκτάσεις εκτός οικισμών.

-Τοποθετήθηκαν νέες προωθητικές αντλίες (booster), μεταξύ άλλων για την αύξηση της παροχής.

-Αντικαταστάθηκαν  μεγάλα τμήματα του εξωτερικού αγωγού, του υποθαλάσσιου αγωγού, καθώς και παρακάμφθηκε η προβληματική ελώδης περιοχή του Βλυχού.

-Η γεώτρηση συνδέθηκε με την κεντρική δεξαμενή  και διευθετήθηκαν ζητήματα προστριβών με τον Δήμο Λευκάδας.

-Προωθήθηκε το θέμα της δικής μας γεώτρησης (σε οικόπεδο αγορασμένο γι’αυτόν τον σκοπό στην θητεία Β.Σακκά)

-Αντικαταστάθηκε με νέα, η πομόνα (στροβιλαντλία) στην υπάρχουσα γεώτρηση.

 

Όμως εξίσου σημαντικά με τα έργα αυτά (κόστους 1 εκ. ευρώ) ήταν και ο προγραμματισμός για το μέλλον. Έτσι σχεδιάσαμε και ωριμάσαμε ογκωδέστατο φάκελο για την ένταξη σημαντικού έργου που προβλέπει:

-Αντικατάσταση εσωτερικών δικτύων με σύστημα τηλεμετρίας (δηλαδή κεντρικό ηλεκτρονικό έλεγχο κάθε στιγμή!)

-Αντικατάσταση αγωγών εξωτερικού δικτύου, από το Κολώνι μέχρι το Βλυχό, με μεγαλύτερης διατομής αγωγούς και παραπλεύρως του δρόμου (κι όχι μέσα από λαγκαδιές όπως είναι σήμερα).

-Νέες μεγάλες δεξαμενές αποθήκευσης ύδατος εντός και εκτός νησιού.

-Νέα γεώτρηση (στο οικόπεδο που προανέφερα), ώστε να έχουμε αυτονομία.

 

Ο σχεδιασμός αυτός ξεκίνησε νωρίτερα, ωστόσο η μελέτη ολοκληρώθηκε το 2012, όπως φαίνεται και στην παρακάτω εικόνα.

 

Άρα ο κύριος δήμαρχος, «που δεν βρήκε τίποτα», ψεύδεται εμφανώς σε αυτό το σημείο, κάτι που συνηθίζει εξάλλου σε όλα. Στο μεσοδιάστημα κάποιοι είχαν τρέξει για να πάρουν τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις από τις τρεις αρχαιολογίες, από το δασαρχείο, να εξασφαλίσουν την άδεια χρήσης νερού, να ολοκληρώσουν και να χρηματοδοτήσουν τις γεωλογικές και υδρογεωλογικές μελέτες, να κάνουν τις απαραίτητες αποτυπώσεις σε ακτίνα 500 μέτρων κ.ό.κ.

Όταν λοιπόν ανέλαβε η δημοτική αρχή του κυρίου Δάγλα όλα αυτά τα βρήκε απολύτως έτοιμα, εκτός από το καθεστώς της γεώτρησης, δηλαδή το 95% της δουλειάς είχε γίνει! Ούτε καν τα στοιχειώδη εύσημα δεν αξίζαμε όλοι οι προηγούμενοι κύριε δήμαρχε;

 

ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΕΣ :

Το θέμα από την στιγμή που ανέλαβε ο κος Δάγλας φάνηκε να παγώνει. Ούτε μία, ούτε δύο, αλλά πολλές φορές το επαναφέραμε στα δημοτικά συμβούλια, τις περισσότερες προ ημερήσιας. Και δικοί του ακόμα σύμβουλοι τόνιζαν το κρίσιμο του έργου, όσο και της δικής μας γεώτρησης. Όλοι πίεζαν ώστε να τρέξει το έργο. Η πρώτη ευκαιρία χάθηκε γιατί…δεν υπολογίστηκε σωστά το ΦΠΑ του έργου! Αυτή είναι η δεύτερη ευκαιρία. Τι έκανε λοιπόν ο κος δήμαρχος;

Αντί να ολοκληρώσει την διαδικασία και να πάρει την άδεια χρήσης νερού για την νέα γεώτρηση, την αφαίρεσε (ως υποέργο) από το συνολικό έργο. Απέρριψε δηλαδή την συνεχή προσπάθεια όλων των προηγούμενων δημοτικών αρχών! Ήταν αυτό μια συμφωνία με τον δήμο Λευκάδας; Δεν το γνωρίζω, δεν ξέρω τι γίνεται πίσω από κλειστές πόρτες…

Αλλά έστω και κουτσουρεμένη η μελέτη προωθήθηκε. Πόσο πήρε στον κύριο Δάγλα συνολικά, αυτόν που κατηγορούσε ως « άχρηστες ασκήσεις επί χάρτου» τη χρηματοδότηση των μελετών, να καταλάβει την χρησιμότητά της; Πέντε (5) ολάκερα χρόνια!

Σε αυτά τα χρόνια το έργο του στην ύδρευση; Υπογράφηκε βέβαια η σύμβαση με τον Δήμο Λευκάδας, μετά από πολλές ενστάσεις κι αφού το Δ.Σ. έφτασε προ τετελεσμένου, μιας και ο κος δήμαρχος δεν ενημέρωσε εγκαίρως τους συμβούλους και την κοινωνία και δεν διαπραγματεύτηκε σχεδόν τίποτα.

Επίσης αγοράστηκαν δύο δεξαμενές αποθήκευσης νερού, μία για τον Άη- Γιάννη και μία που παραμένει ατάκτως ερριμμένη στο Μισοράχι, αφού δεν τηρήθηκαν οι νόμιμες διαδικασίες εγκατάστασής της. Σημειωτέον ότι με τα χρήματα που κόστισαν (120 χιλ. ευρώ) θα μπορούσε να κατασκευαστεί μία μεγάλη ίσης χωρητικότητας σε ψηλό σημείο (πχ. Ράχες), αλλά ας όψεται.

Τέλος για την αντικατάσταση τμήματος του υποθαλάσσιου αγωγού (αλλά και για την αγορά της πρώτης δεξαμενής) χρησιμοποιήθηκαν χρήματα που δόθηκαν στον δήμο μας εκτάκτως και μετά από παρέμβαση γνωστού Μεγανησιώτη συνδικαλιστή στο Υπουργείο, κι όχι λόγω ικανότητας ή διεκδικητικότητας του κου δημάρχου.

 

ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ:

Τα πανηγύρια του κου Δάγλα για το έργο θα έπρεπε να είναι πιο μετριοπαθή. Όχι μόνο επειδή δεν έχουμε δει ακόμα τα σχετικά έγγραφα ένταξης (ας πούμε ότι σε αυτό τον πιστεύουμε),  αλλά κυρίως επειδή η κατ’ αρχήν ένταξη δεν σημαίνει και οριστική χρηματοδότηση του έργου, τουλάχιστον όχι ακόμα. Σημειώνουμε ότι όλο το μέτρο είναι 5,5 εκ ευρώ, από τα οποία διεκδικούμε (από τους άλλους διαγκωνιζόμενους και ισχυρότερους δήμους της Περιφέρειάς μας) τα 2,4.

Στο μεσοδιάστημα τώρα απαιτούνται να συνταχθούν τα τεχνικά δελτία, τα τεύχη δημοπράτησης, ο προϋπολογισμός, η διακήρυξη και μια σειρά άλλες διαδικασίες για προχωρήσει η δημοπράτηση. Εν ολίγοις απαιτείται τρέξιμο και δουλειά. Και δεν εμπιστευόμαστε σε αυτό τον κο δήμαρχο, καθόλου δεν τον εμπιστευόμαστε! Σάμπως δεν έχει περάσει ένα έτος από την ένταξη των δύο μουσείων (Κατωμέρι και Βαθύ); Μουσεία που του είχαν επίσης παραδοθεί με πλήρη φάκελο και προένταξη στο ΕΣΠΑ. Απεντάχθηκαν και επανεντάχθηκαν. Είδατε τίποτα; Όχι γιατί δεν έχει γίνει τίποτα στο μεσοδιάστημα! Για να μην μιλήσω για το μουσείο Ιστορικής Διαδρομής στο Σπαρτοχώρι (φωτό 2 κ’ 3) που έχει ολοκληρωθεί από το 2017 αλλά παραμένει όπως το άφησε ο εργολάβος.

Ή για το τεράστιο έργο του ΣΜΑ που το βρήκε με εγκατεστημένο τον εργολάβο και κατάφερε να απενταχθεί και να φτάσουν προσφάτως τα σκουπίδια μέχρι την πύλη! Κι άλλα πολλά, για τα οποία ασφαλώς θα επανέλθω με ξεχωριστά άρθρα.

 

Συμπερασματικά, εύχομαι, όπως όλοι, το έργο αυτό της ύδρευσης να υλοποιηθεί, έστω και μετ’ εμποδίων. Όχι για να ευλογήσουμε τα γένια μας οι προγενέστεροι αιρετοί, αλλά επειδή είναι κρίσιμο για την επιβίωση του νησιού την επόμενη δεκαετία, πολύτιμο για τους κατοίκους του. Ωστόσο εκφράζω τις επιφυλάξεις μου για την ύπαρξη της δέουσας αποτελεσματικότητας και ικανότητας από μεριάς του κου Παύλου Δάγλα. Αυτός που επέδειξε έως τώρα τέτοια ανικανότητα και κωλυσιεργία, θα το υλοποιήσει; Ελπίζω όχι, και πιστεύω ότι η νέα δημοτική αρχή θα είναι πιο ουσιαστική και δεν χαθεί και αυτή η ευκαιρία.