Το σχέδιο «Νηρηίδες» που μεταφέρει μαρίνες στο ΤΑΙΠΕΔ, αγγίζει και το Μεγανήσι;
Πηγή: Λευκαδίτικα Νέα
Το θέμα της λειτουργίας της Μαρίνας (αγκυροβολίου τουριστικών σκαφών) Βασιλικής, ενός έργου με αρχικό προϋπολογισμό 16.200.000,00 €, που οσονούπω ολοκληρώνεται η κατασκευή της, είχε απασχολήσει πρόσφατα το Δημοτικό Συμβούλιο Λευκάδας.
Ο δημοτικός σύμβουλος της αντιπολίτευσης κ. Φίλιππος Σκληρός ήταν αυτός που είχε θέσει προς την δημοτική Αρχή το ερώτημα, αν θα λειτουργήσει η μαρίνα το καλοκαίρι και με ποιο τρόπο. (Διαβάστε πιο κάτω την απάντηση του Δημάρχου). Αν αληθεύει το δημοσίευμα της εφημερίδας «Ναυτεμπορική», όλα είναι δρομολογημένα, οπότε δεν χρειάζεται να σπαζοκεφαλιάζεται και ο κ. Δήμαρχος. Κι όχι μόνο για τη Μαρίνα της Βασιλικής, αλλά και γι΄ αυτές που πρόκειται να γίνουν στο Βλυχό, το Νυδρί και το Μεγανήσι, από τις οποίες οι Δήμοι προσδοκούσαν να έχουν έσοδα. Όλες τους περνούν, σύμφωνα με το δημοσίευμα, βάσει ενός άκρους εμπιστευτικού σχεδίου με την επωνυμία «Νηρηίδες», στο ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου).
Να υπενθυμίσουμε, αν και το γνωρίζουν οι περισσότεροι, ιδιαίτερα μετά το σάλο που ξεσηκώθηκε με τα 10.119 ακινήτα της ΕΤΑΔ, εκ των οποίων τα 79 στη Λευκάδα (εξαιρέθηκαν στην πορεία 7 ακίνητα που είναι αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι κλπ.) που μεταβιβάστηκαν στο αποκαλούμενο «υπερταμείο», την «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (ΕΕΣΥΠ), ότι το ΤΑΙΠΕΔ, που σκοπό έχει να προωθήσει ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων ΔΕΚΟ, υποδομών (λιμάνια, αεροδρόμια, οδικούς άξονες κ.λπ.) και ακίνητης περιουσίας, είναι ενταγμένο στην ΕΕΣΥΠ.
Με βάση τον ιδρυτικό νόμο που πέρασε η σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, στο πλαίσιο του 3ου μνημονίου, η διάρκεια του επιχειρηματικού σχήματος της ΕΕΣΥΠ ορίστηκε στα 99 χρόνια και μάλιστα με δυνατότητα παράτασης, ενώ ταυτόχρονα «η Εταιρεία δεν ανήκει στο δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός εκάστοτε ορίζεται». Να σημειωθεί ότι το 50% από κέρδη της ΕΕΣΥΠ θα πηγαίνει για την αποπληρωμή του κρατικού χρέους, ενώ το άλλο 50% θα κατευθύνεται σε «επενδύσεις», με γνώμονα βέβαια την κερδοφορία των μεγαλομετόχων.
Αξίζει να παραθέσουμε και την απάντηση του Δημάρχου κ. Κώστα Δρακονταειδή: «Κατ΄ αρχή το αγκυροβόλιο για να λειτουργήσει χρειάζεται να ολοκληρωθεί και με τυπικούς όρους. Εννοώ παράδοση – παραλαβή. Το κομμάτι του έργου αυτού καθεαυτού θα έχει ολοκληρωθεί (μέχρι το καλοκαίρι), αλλά αυτό της παράδοσης – παραλαβής δεν υπάρχει περίπτωση να έχει συμβεί. Θα πω όμως για την ουσία του ζητήματος και για το πως θα λειτουργήσει. Δεν έχει σημασία αν θα τελειώσει σε δύο μήνες ή επτά αλλά πως θα λειτουργήσει.
Έχουμε θέσει εδώ και πάνω από ένα χρόνο επίσημα ερώτημα να μας απαντηθεί εάν δίνεται η δυνατότητα σε έργα ΕΣΠΑ -γιατί τέτοιο είναι το συγκεκριμένο-, και με ποιο τρόπο μπορεί να λειτουργήσει αυτό το έργο. Δηλαδή, μπορεί να το λειτουργήσει ο Δήμος; Εννοώ να έχει δικούς του υπαλλήλους, που θα κάνουν όλα όσα πρέπει να γίνουν σε μια μικρή μαρίνα, να την πω έτσι, γιατί περί αυτού πρόκειται. Ή αν έχει τη δυνατότητα ο Δήμος επίσης, να επιλέξει μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας ανάδοχο ο οποίος θα μπορεί να το λειτουργήσει. Απάντηση επί του θέματος δεν έχουμε πάρει ακόμα. Υπάρχουν θέματα, και γι΄ αυτό δεν μπορούν να μας απαντήσουν. Είναι ζητήματα δηλαδή που διερευνούν, και επειδή, επαναλαμβάνω, εμείς το έχουμε θέσει εδώ και πάνω από ένα χρόνο πράγματι ανησυχούμε, και θέλω να το πω, για την όποια απάντηση.
Γιατί για φανταστείτε να έχεις μια απάντηση ότι μπορεί να το λειτουργήσει μόνο ο Δήμος. Και πείτε μου εσείς, εκεί που θέλει εξειδικευμένο προσωπικό -δεν μπορείς να πάρεις τον διοικητικό υπάλληλο ή τον εργατοτεχνίτη να τον πας να κάνει, να μην πω τώρα, τις φαντάζεστε τις ειδικότητες- τι θα σήμαινε αυτό. Το θέτω και εγώ ως προβληματισμό. Έχουμε, επαναλαμβάνω, και μεις πολύ μεγάλη αγωνία να δούμε την απάντηση. Γιατί είναι εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα. Αν μας ρωτάτε τι θα θέλαμε να το απαντήσω κι αυτό. Εμείς θα θέλαμε να έχουμε τη δυνατότητα να το λειτουργήσει ο Δήμος με δικό του προσωπικό. Γιατί το οικονομικό όφελος που θα παραγόταν θα ήταν μεγαλύτερο από μια δημοπρασία στην οποία φυσικά αυτός που συμμετέχει υπολογίζει και το δικό του κέρδος. Τόσο απλό είναι.»
Το δημοσίευμα του Αντώνη Τσιμπλάκη στην «Ναυτεμπορική» έχει ως εξής (αξίζει να αναφερθεί ότι το σενάριο αυτό είχε έρθει και το 2013 στην επικαιρότητα με δημοσίευμα τότε της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ»):
«Στα 248,9 εκατ. ευρώ ανέρχεται η καθαρά παρούσα αξία του ενδεικτικού δικτύου μαρινών που σχεδιάζει να εκμεταλλευτεί το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου(ΤΑΙΠΕΔ), ενώ τα έργα των υποδομών φτάνουν στα 62 εκατ. ευρώ. Το ενδεικτικό δίκτυο του άκρους εμπιστευτικού σχεδίου «Νηρηίδες», που αποκαλύπτει σήμερα η «Ν», περιλαμβάνει 48 μαρίνες, που χωρίζονται σε εννέα ομάδες, ενώ προβλέπεται επιπλέον και μία mega yacht μαρίνα στο Λαύριο και δύο luxury μαρίνες, μία στη Μύκονο και μία στο Αργοστόλι.
Σημειώνεται, πάντως, ότι για ορισμένες από τις μαρίνες θα πρέπει να ξεπεραστούν κάποια νομικά θέματα που αφορούν στην τοπική αυτοδιοίκηση.
Σύμφωνα με το ενδεικτικό δίκτυο του σχεδίου «Νηρηίδες», το ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζει να εκμεταλλευτεί 48 μαρίνες, ξεκινώντας από την πρώτη ομάδα, που περιλαμβάνει τις μαρίνες του Αλίμου, σαν hub, και του Πόρου της Επιδαύρου, των Μεθάνων και της Ύδρας. Η καθαρά παρούσα αξία της πρώτης ομάδας ανέρχεται σε 58,7 εκατ. ευρώ και το ύψος των έργων στα 8,7 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των θέσεων παραβολής φτάνει τις 1.353. Η καθαρά παρούσα αξία μόνο της μαρίνας του Αλίμου υπολογίζεται στα 57,3 εκατ. ευρώ. Το Ταμείο σχεδιάζει να αποτελέσει την πρώτη ομάδα μαρινών που θα βγει σε διαγωνιστική διαδικασία.
Η δεύτερη ομάδα με hub port τη Γλυφάδα περιλαμβάνει τις μαρίνες της Σερίφου, της Νάξου, της Πάρου και της Άνδρου. Η καθαρά παρούσα αξία της δεύτερης ομάδας ανέρχεται σε 47,8 εκατ. ευρώ, ενώ η αξία των έργων που έχουν υπολογιστεί φτάνει στα 5,4 εκατ. ευρώ.
Η τρίτη ομάδα, αυτή της Κρήτης, με hub τον Άγιο Νικόλαο της Κρήτης και το Ρέθυμνο, περιλαμβάνει το Βόλακα, την Παλαιοχώρα, την Αγία Γαλήνη και την Τσούτσουρα. Η δυναμικότητα φτάνει τις 950 θέσεις, η καθαρά παρούσα αξία τα 12,9 εκατ. ευρώ, και τα έργα που υπολογίζονται, τα 3,1 εκατ. ευρώ.
Η τέταρτη ομάδα, με hub τη Ρόδο και την Κω, περιλαμβάνει τη Νίσυρο, την Πάτμο, την Αστυπάλαια και την Κάρπαθο. Έχει δυναμικότητα 648 θέσεων, καθαρά παρούσα αξία 18,2 εκατ. ευρώ, και τα έργα που προγραμματίζονται είναι αξίας 3,9 εκατ. ευρώ.
Η πέμπτη ομάδα, με hub το Κατάκολο και τη Ζάκυνθο, περιλαμβάνει την Αμφιλοχία, τη Βασιλική στη Λευκάδα, την Παλαιοκαστρίτσα στην Κέρκυρα και το Ληξούρι στην Κεφαλονιά. Διαθέτει 783 θέσεις συνολικά και έχει καθαρά παρούσα αξία στα 12,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα απαραίτητα έργα υπολογίζονται στα 9,5 εκατ. ευρώ.
Η έκτη ομάδα, πάλι στο Ιόνιο, έχει σαν hub την Πάτρα και περιλαμβάνει την Ιθάκη, την Αγία Ευθυμία, το Μεγανήσι, το Νυδρί, τις Μπενίτσες στην Κέρκυρα, και την Ιτέα. Διαθέτει 855 θέσεις, η καθαρά παρούσα αξία φτάνει τα 19,2 εκατ. ευρώ, ενώ το ύψος των έργων που σχεδιάζονται υπολογίζεται στα 4,9 εκατ. ευρώ.
Η έβδομη ομάδα έχει σαν hub την Αρετσού στην Καλαμαριά και περιλαμβάνει τη Θάσο, τον Πλαταμώνα, τη Σκόπελο και τη Σκιάθο. Διαθέτει 651 θέσεις, έχει καθαρά παρούσα αξία τα 8,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα έργα που υπολογίζονται, φτάνουν τα 2,7 εκατ. ευρώ.
Η όγδοη ομάδα έχει σαν hub τη Μαρίνα της Χίου και περιλαμβάνει τον Αγ. Κήρυκο στην Ικαρία και το Μαραθόκαμπο στη Σάμο. Διαθέτει 457 θέσεις, η καθαρά παρούσα αξία υπολογίζεται στα 6,2 εκατ. ευρώ και τα έργα που σχεδιάζονται στα 4,4 εκατ. ευρώ.
Η ένατη ομάδα έχει σαν hub την Πύλο και περιλαμβάνει και τη Μονεμβάσια. Διαθέτει 334 θέσεις, η καθαρά παρούσα αξία της υπολογίζεται στα 10,1 εκατ. ευρώ και τα έργα που σχεδιάζονται φτάνουν τα 2,9 εκατ. ευρώ».
Γαβρίλης Γιώργος
1 Μαρτίου 2019 @ 20:01
Τρία πράγματα για την βοήθεια και του αρθρογράφου
α) Σχετικά με το Αγκυροβόλιο της Βασιλικής , ουδείς αντιλαμβάνεται για ποιο λόγο έγινε αυτή η ερώτηση. Αφού το έργο ολοκληρώθηκε υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα ενοικιαστεί. Διαφορετικά ο δήμος Λευκάδας θα πρέπει να καταβάλλει το 20% της δαπάνης, ήτοι κάτι περισσότερο από 2.000.000 ευρώ. Τότε για να μπορέσει να περπατήσει το έργο χρηματοδοτήθηκε ως κοινωφελή σκοπού. Τώρα η μεθόδευση και η ερώτηση προς το Υπουργείο, κάποιο σκοπό θα έχει. Θα μάθουμε.
Το δεύτερο σχετικά με τα λιμάνια του Μεγανησίου, πλέον δεν χαρακτηρίζονται «ορφανά» , έχει μπει λιμενικό ταμείο, η όποια μεθόδευση έχει να κάνει μέσω αυτών που ήδη από το 2001 έχουν ΦΕΚ , οποιαδήποτε ώρα γίνονται Α.Ε
Το επόμενο στάδιο έχει να κάνει με τα νέα βαφτίσια, σαν αυτό της Τρόικας που έγιναν θεσμοί , κάτι τέτοιο. Δεν θα ιδωτικοποιηθούν τα λιμάνια λέει σήμερα ο Υπουργός, θα παραδοθούν στους επενδυτές με την μέθοδο της υποπαραχώρησης.
Τώρα θέλετε να ξέρετε την συνέχεια, ετούτοι εδώ το » βάλανε» το θέμα να συνηθίζεται, θάρθουν και οι επόμενοι κι απλά θα το «σπρώξουν». Θα πούν δηλαδή : ρε παιδιά δεν δουλεύει ένα τέτοιο μοντέλο, πάμε στην πλήρη παραχώρηση.
Κάτι σαν τις υδατοκαλλιέργειες, οι προηγούμενοι προσπάθησαν μέσω δημοτικών συμβουλίων, ετούτοι μέσω των Περιφερειακών κι αν συναντήσουν αντιδράσεις , καθαρίζει η Αποκεντρωμένη. «Νοικοκυρεμένες δουλειές» δηλαδή. Εγώ έχω γράψει να διορίζουνε και τους αιρετούς να μας βγάλουνε κι από την φασαρία!