Ανακοίνωση της ΚΕΔΕ για το πρόγραμμα ΑΡΙΑΔΝΗ
Όμως, η εξαγγελία του υπουργού για τη δημιουργία ενδιάμεσου φορέα διασταύρωσης των οποιωνδήποτε μεταβολών στην οικογενειακή κατάσταση των πολιτών ( γέννηση, γάμος, θάνατος κ.λπ.) μέσω συμβολαιογράφων με την καταβολή αντιτίμου και της ταλαιπωρίας που θα υφίστανται οι πολίτες, μας βρίσκει πλήρως αντίθετους και τούτο διότι:
- Πρώτον, ήδη με την ισχύουσα νομοθεσία σε κάθε δήμο ο ληξίαρχος είναι εκ του νόμου υποχρεωμένος να αποστέλλει σε μηνιαία βάση αντίγραφα όλων των ληξιαρχικών πράξεων θανάτου που εκδίδει στα αντίστοιχα ασφαλιστικά ταμεία των θανόντων ασφαλισμένων. Με αυτό δεδομένο, με μία απλή νομοθετική ρύθμιση θα μπορούσε να επεκταθεί η υποχρέωση του ληξίαρχου να αποστέλλει αντίγραφα και για τις υπόλοιπες κατηγορίες πράξεων μεταβολής οικογενειακής κατάστασης (γάμος, γέννηση κ.λπ.), για να ενημερώνεται η βάση δεδομένων των ασφαλιστικών ταμείων και για να δημιουργηθεί βάση δεδομένων στο ίδιο του υπουργείο.
- Δεύτερον, επίσης σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τα ληξιαρχεία είναι υποχρεωμένα να αποστέλλουν σε μηνιαία βάση στην ΕΛΣΤΑΤ, όλες τις μεταβολές που αφορούν γεννήσεις, γάμους, θανάτους κ.λπ., σε ήδη υπάρχουσα και λειτουργούσα ηλεκτρονική πλατφόρμα. Στοιχεία τα οποία, από ό,τι προκύπτει, δεν έχουν αξιοποιηθεί μέχρι τώρα.
Με βάση λοιπόν τα δυο παραπάνω δεδομένα το πρόβλημα μπορεί να λυθεί οριστικά χωρίς πρόσθετη γραφειοκρατία, χωρίς ταλαιπωρία και οικονομική επιβάρυνση των πολιτών, αλλά και χωρίς οικονομικό κόστος για τα ίδια τα ασφαλιστικά ταμεία, που είναι άλλωστε και το ζητούμενο, δεδομένου ότι τα τελευταία θα κληθούν να επιστρέψουν το ποσό που θα καταβάλλεται στους συμβολαιογράφους για την δήλωση πράξης θανάτου.
Επομένως, τα ληξιαρχεία έχουν τη δυνατότητα να εκπληρώσουν την όλη διαδικασία χωρίς οικονομική επιβάρυνση και ταλαιπωρία για τους πολίτες, αρκεί όμως το υπουργείο και τα ασφαλιστικά ταμεία να αναλάβουν την ευθύνη αξιοποίησης των στοιχείων που συλλέγουν.
Εξάλλου θεωρούμε αδιανόητο στην εποχή που καταβάλλεται προσπάθεια να εδραιωθεί η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, η διαφάνεια και η άμεση και γρήγορη εξυπηρέτηση του πολίτη να επιλέγονται από το υπουργείο διαδικασίες που επιβαρύνουν οικονομικά τον πολίτη και τον ταλαιπωρούν.