«Τίτλοι Τέλους» για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο …
Βίντεο από τα γυρίσματα στη Λευκάδα της πολυβραβευμένης του ταινίας «Ο Θίασος» (Με συμμετοχή του πρώτου Μεγανησιώτη που εμφανίστηκε στο σινεμά)
Εξέπνευσε, το βράδυ της Τρίτης, ο γνωστός σκηνοθέτης Θεόδωρος Αγγελόπουλος, ο οποίος τραυματίστηκε σοβαρά σε τροχαίο, λίγο μετά τις 7 το απόγευμα.
Τον Θ. Αγγελόπουλο παρέσυρε μοτοσικλέτα στην περιφερειακή οδό Δραπετσώνας, μετά το πρώτο τούνελ, στο ρεύμα προς Κερατσίνι. Ο σκηνοθέτης βρισκόταν στο σημείο για γύρισμα ταινίας και τη στιγμή που διέσχιζε το οδόστρωμα παρασύρθηκε από τη μοτοσικλέτα.
Ο Θ. Αγγελόπουλος μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο στο Φάληρο, όπου και εισήχθη σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας, για να καταλήξει τελικά, αργά το βράδυ.
Κορυφαίος και πολυβραβευμένος
O Θόδωρος Αγγελόπουλος ήταν ο ελεγειακός ποιητής των κινηματογραφικών εικόνων και της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας και κοινωνικής πραγματικότητας.
Ο δημιουργός του «Θίασου», του «Μεγαλέξανδρου» και άλλων επικολυρικών ταινιών που έκανε γνωστή την Ελλάδα σε όλη την υφήλιο για περισσότερο από τέσσερις δεκαετίες. Ο κορυφαίος και πολυβραβευμένος διεθνής Έλληνας σκηνοθέτης με διακρίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών, ύστερα από σοβαρό τραυματισμό στη διάρκεια των γυρισμάτων της νέας του ταινίας «H άλλη θάλασσα».
Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος εγκατέλειψε τις σπουδές του στη Νομική Σχολή της Αθήνας και το 1961 έφυγε στο Παρίσι, όπου αρχικά παρακολούθησε στη Σορβόννη μαθήματα γαλλικής φιλολογίας και φιλμογραφίας, καθώς και μαθήματα εθνολογίας και στη συνέχεια μαθήματα κινηματογράφου στη Σχολή Κινηματογράφου IDHEC και στο Musee de l’ homme.
Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα το 1964 και μέχρι το 1967 εργάστηκε ως κριτικός κινηματογράφου στην εφημερίδα Δημοκρατική Αλλαγή, μαζί με τον Βασίλη Ραφαηλίδη και την Τώνια Μαρκετάκη. Με τον κινηματογράφο άρχισε να ασχολείται το 1965 και το 1968 παρουσίασε την πρώτη του μικρού μήκους ταινία, Εκπομπή, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το 1970, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, Αναπαράσταση, κέρδισε το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, καθώς και άλλες διακρίσεις στο εξωτερικό, και σηματοδότησε την αυγή του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου. Έκτοτε, οι ταινίες του έχουν συμμετάσχει σε πολλά διεθνή φεστιβάλ και έχει κερδίσει πολλά βραβεία, τα οποία τον καθιέρωσαν παγκοσμίως ως έναν από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες του σύγχρονου κινηματογράφου.
Πολλά αφιερώματα που τιμούν τη δουλειά του Θόδωρου Αγγελόπουλου έχουν πραγματοποιηθεί σ’ όλο τον κόσμο. Έχει αναγορευθεί επίτιμος διδάκτορας των Πανεπιστημίου των Βρυξελλών, του Πανεπιστημίου X Ναντέρ (Nanterre) στο Παρίσι και του Πανεπιστημίου του Έσσεξ (Essex). Μαζί με τον Βασίλη Ραφαηλίδη υπήρξε συνιδρυτής του περιοδικού Σύγχρονος Κινηματογράφος.
To 1998 στις Κάνες κατακτά τον Χρυσό Φοίνικα για την ταινία του «Αιωνιότητα και μια μέρα» κάνοντας ξανά την Ελλάδα περήφανη για τον πολιτισμό της.
Φιλμογραφία
1968 «Εκπομπή» μικρού μήκους
1970 «Αναπαράσταση»
– Βραβείο καλύτερης ξένης ταινίας στο Φεστιβάλ του Hyeres (1971),
– Βραβείο Georges Sadoul (1971)
1972 «Μέρες του ’36»
– Βραβείο FIPRESCI Βερολίνο 1973
1975 «Ο Θίασος»
– Βραβείο FIPRESCI, Διεθνές Φεστιβάλ Καννών 1975,
– Βραβείο Interfilm Βερολίνο «Forum» 1975,
– Βραβείο καλύτερης ταινίας της χρονιάς, British Film Institute 1976,
– Βραβείο Καλύτερης ταινίας στον κόσμο για τη δεκαετία 1970-80, Ένωση Κριτικών Ιταλίας,
– Μία από τις καλύτερες ταινίες της ιστορίας του κινηματογράφου, FIPRESCI,
– Καλύτερη ταινία της χρονιάς, Grand Prix για τις τέχνες, Ιαπωνία,
– Βραβείο Golden Age, Βρυξέλλες 1976
1977 « Οι κυνηγοί»
– Βραβείο καλύτερης ταινίας Golden Hugo, Σικάγο 1978
1980 «Μεγαλέξανδρος»
– Βραβείο Χρυσό Λιοντάρι και FIPRESCI, Βενετία 1980
1981 «Ένα χωριό, ένας χωριάτης» ντοκιμαντέρ
1983 «Αθήνα, επιστροφή στην Ακρόπολη» τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ
1984 «Ταξίδι στα Κύθηρα»
1986 «Ο μελισσοκόμος»
1988 «Toπίο στην ομίχλη»
1991 «Το μετέωρο βήμα του πελαργού»
– Cinema Lumiere, Μπολόνια (Ιταλία), Μάρτιος – Απρίλιος 2002,
– Φεστιβάλ Σίδνεϊ (Αυστραλία), Ιούνιος 2003
1995 « Το βλέμμα του Οδυσσέα»
– Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής, Διεθνές Φεστιβάλ Καννών 1995
– FIPRESCI Βραβείο της Διεθνούς Ενωσης Κριτικών, Διεθνές Φεστιβάλ Καννών 1995,
– Felix των Κριτικών ταινίας της χρονιάς, 1995
1998 « Μια αιωνιότητα και μια μέρα»
– Χρυσός Φοίνικας στο Διεθνές Φεστιβάλ Καννών, 1998
2004 «Το λιβάδι που δακρύζει»
2008 «Η σκόνη του χρόνου»
Πηγή: Καθημερινή
~~~
Να υπενθυμίσουμε ότι ή Λευκάδα είχε τιμήσει τον μεγάλο Έλληνα σκηνοθέτη στις 15 Μάρτη 2010, σε ειδική τελετή στο Δημαρχιακό Μέγαρο, ανακηρύσσοντάς τον επίτιμο δημότη του Δήμου Λευκαδίων.
Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος είχε βρεθεί στο νησί μας ως επίσημος προσκεκλημένος της Κινηματογραφικής Λέσχης του «Ορφέα» με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 40 χρόνων συνεχής λειτουργίας της. Ο σκηνοθέτης είχε μιλήσει τότε συνοπτικά για το έργο του και για την τελευταία του ταινία «Η σκόνη του χρόνου», η οποία είχε προβληθεί ακολούθως στον Δημοτικό κινηματογράφο «Απόλλων».
Να σημειώσουμε ακόμη ότι οι δεσμοί του σκηνοθέτη με τον τόπο μας ανάγονταν στην εποχή ακόμη του «Θιάσου» -η ταινία θεωρείται μέχρι σήμερα από τις σημαντικότερες δημιουργίες του Αγγελόπουλου-, γυρίσματα της οποίας έγιναν στη Λευκάδα με τη συμμετοχή των απλών ανθρώπων του νησιού μας.
Δείτε στα πιο κάτω βίντεο σκηνές από τον «Θίασο». Στο πρώτο βίντεο όλες οι σκηνές έχουν γυριστεί στο Ενετικό Κάστρο Λευκάδας
Στη ταινία συμμετείχε ο πρώτος Μεγανησιώτης που εμφανίστηκε στο σινεμά, ο Παναγιώτης Μάντζαρης «Βέντης» (Στο ακόλουθο βίντεο 8:03)
Πηγή: Λευκαδίτικα Νέα
Αφιέρωμα του Αρχείου της ΕΡΤ στον Θ. Αγγελόπουλο
Η εκπομπή της σειράς ντοκιμαντέρ «Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΜΟΥ» φιλοξενεί τον σκηνοθέτη ΘΟΔΩΡΟ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ, ο οποίος ξεδιπλώνει τις μνήμες του από το 1970, εστιάζοντας την αφήγησή του στην ταινία του «Αναπαράσταση» που προβλήθηκε εκείνη τη χρονιά.
Ο Θ. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ανατρέχει στο παρελθόν και δίνει το στίγμα μιας ζοφερής εποχής, όπου η κοινωνία βιώνει τη σκληρότητα του δικτατορικού καθεστώτος, ενώ στο κινηματογραφικό τοπίο κυριαρχούν ταινίες εθνικοπατριωτικού περιεχομένου.
Πολλοί ήταν τότε οι νέοι σκηνοθέτες που οραματίστηκαν ριζοσπαστικές αλλαγές στον χώρο της κινηματογραφίας στοχεύοντας στην ουσιαστική αλλαγή του πολιτικού τοπίου και στην κοινωνική αφύπνιση.
Ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ αναφέρεται εκτενώς σε λεπτομέρειες που αφορούν την ταινία, η οποία άλλαξε τον ρου του ελληνικού σινεμά και είχε θριαμβευτική υποδοχή στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1970, αποσπώντας το πρώτο βραβείο.
Επισημαίνει επίσης ότι όλες οι υπόλοιπες ταινίες του υπήρξαν παραλλαγές πάνω στο ίδιο θέμα που πραγματεύεται η «Αναπαράσταση». Τη συγκινησιακά φορτισμένη αφήγηση του Θ. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ πλαισιώνουν αποσπάσματα της ταινίας και πλάνα αρχείου από ιστορικά γεγονότα της εποχής.
Κάντε κλικ για να δείτε το VIDEO
Πηγή: Λευκαδίτικα Νέα
Παναγιώτης Κονιδάρης
25 Ιανουαρίου 2012 @ 10:42
Ποιος μπορεί να ξεχάσει το σπαραγμό του «Θίασου». Την σκηνή με τους ασυρματιστές με τις κίτρινες νιτσεράδες. Τον Ηλία Λογοθέτη στο «Μετέωρο βήμα του πελαργού», να στέκεται μονοπόδαρο πάνω στην κόκκινη γραμμή των συνόρων. Την άλλη από «Το βλέμμα του Οδυσσέα» με το γιγάντιο άγαλμα του Λένιν τσακισμένο πάνω στο ποταμόπλοιο…Τι να πρωτοθυμηθείς από την ποίηση των ενσταντανέ του…
Πάει κι αυτός, άδοξα.
Καλό ταξίδι Τεό.