Η ακτινογραφία των 7 μεγάλων αυτοκινητόδρομων της χώρας

Επτά μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι θα αποτελούν ένα ισχυρό όπλο ανάπτυξης με τη λειτουργία τους μέχρι το 2015 στην Ελλάδα. Το σχέδιο μετατροπής των βασικών εθνικών οδών της Ηπειρωτικής Ελλάδας σε κλειστούς αυτοκινητόδρομους ήταν βασισμένο σε πετυχημένα μοντέλα της Δυτικής Ευρώπης που αποτελούν μαζί με το δίκτυο του σιδηρόδρομου την ραχοκοκαλιά των μετακινήσεων.

Σήμερα θα επιχειρήσουμε μία ακτινογραφία στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους και τι κατασκευάζεται ή είναι έτοιμο:

ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ (συνολικο μήκος 670χλμ) Από τους 7 μεγάλους αυτοκινητόδρομους η Εγνατία Οδός με μήκος 670 χιλιόμετρα λειτουργεί από το 2009 ως ένας ενιαίος λειτουργικός οδικός άξονας και είναι ο μεγαλύτερος σε μήκος Ελληνικός Αυτοκινητόδρομος. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Ήπειρο και φτάνει μέχρι τους Κήπους του Έβρου με κέντρο την Θεσσαλονίκη.

Η Εγνατία δεν είναι μόνη της καθώς διαθέτει και αρκετούς κάθετους άξονες που φτάνουν μέχρι τα σύνορα. Οι κάθετοι άξονες είναι οι Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Κοζάνη-Νίκη, Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, Κομοτηνή-Σύνορα, και Αρδάνιο-Ορμένιο.

  • Τμήμα σε λειτουργία: 670χλμ
  • Τμήμα υπό κατασκευή: 0χλμ

Οι υπόλοιποι 6 αυτοκινητόδρομοι είναι οι γνωστοί «παγωμένοι δρόμοι» καθώς η κατασκευή τους έχει σταματήσει λόγω της οικονομικής κρίσης. Από τους 6 οδικούς άξονες υπό κατασκευή παραμένει μόνο ένας .

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΜΟΡΕΑΣ (συνολικό μήκος 206χλμ) Ο Αυτοκινητόδρομος Μορέας ή αν θέλετε ο οδικός άξονας Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και κλάδος Λεύκτρο-Σπάρτη είναι υπό κατασκευή από το 2007. Το τμήμα που λειτουργεί είναι από την Κόρινθο μέχρι τα Παραδείσια στην Μεγαλόπολη ενώ όλο το υπόλοιπο τμήμα προς Καλαμάτα και Σπάρτη είναι υπό κατασκευή. Στην Καλαμάτα ο δρόμος αναμένεται να «φτάσει» περίπου το Πάσχα ενώ στην Σπάρτη στο τέλος του επόμενου χρόνου (2013).

  • Τμήμα σε λειτουργία: 120χλμ
  • Τμήμα υπό κατασκευή: 40χλμ (προς Καλαμάτα) + 46χλμ (προς Σπάρτη)

ΝΕΑ ΟΔΟΣ (συνολικό μήκος 230χλμ)  Η Νέα Οδός είναι ουσιαστικό το νότιο τμήμα της εθνικής οδού Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Ξεκινά από την Μεταμόρφωση Αττικής και καταλήγει στις Ράχες Φθιώτιδας. Αν εξαιρέσουμε δύο μικρά τμήματα στον Μαλιακό Κόλπο από τα συνολικά 230 χιλιόμετρα δρόμου, είναι έτοιμος, κατασκευασμένος αυτοκινητόδρομος. Εταιρικά είναι χωρισμένος σε δύο τμήματα. Το τμήμα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια ανήκει στην εκμετάλλευση του δρόμου της Ιόνιας Οδού ενώ το τμήμα Σκάρφεια-Ράχες (το πέταλο του Μαλιακού Κόλπου δηλαδή) ανήκει στην εκμετάλλευση του δρόμου της Κεντρικής Οδού Ε-65.

  • Τμήμα σε λειτουργία: 208χλμ
  • Τμήμα υπό κατασκευή: 12χλμ

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ (συνολικό μήκος 228χλμ) Ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου είναι το βόρειο τμήμα της εθνικής οδού Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Εξαιρουμένου του τμήματος των Τεμπών και του Πλαταμώνα που είναι υπό κατασκευή (έργα συνολικού μήκους 25 χλμ) ο υπόλοιπος δρόμος είναι έτοιμος κλειστός αυτοκινητόδρομος. Τα όρια του δρόμου είναι από τις Ράχες Φθιώτιδας μέχρι το Κλειδί Ημαθίας, σημείο σύνδεσης με την Εγνατία Οδό.

  • Τμήμα σε λειτουργία: 203χλμ
  • Τμήμα υπό κατασκευή: 25χλμ

ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ (συνολικό μήκος 365χλμ) Ένας μεγάλος οδικός άξονας που ξεκινά από την Ελευσίνα και φτάνοντας στην Κόρινθο διασχίζει όλη τη βόρεια πλευρά της Πελοποννήσου συναντά την Πάτρα και συνεχίζει στην δυτική ακτή μέχρι τον Πύργο και καταλήγει στην Τσακώνα Μεσσηνίας συναντώντας τον Αυτοκινητόδρομο Μορέα. Το έτοιμο τμήμα του δρόμου είναι από την Ελευσίνα μέχρι την Κόρινθο. Από την Κόρινθο μέχρι την Πάτρα ο δρόμος είναι υπό κατασκευή ενώ ερωτηματικό παραμένει αν τελικά οι εργασίες κατασκευής θα φτάσουν μέχρι τον Πύργο και την Τσακώνα.

  • Τμήμα σε λειτουργία: 82χλμ
  • Τμήμα υπό κατασκευή: 283χλμ

ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ (συνολικό μήκος 159χλμ) Εδώ έχουμε ένα οδικό άξονα που άνετα χαρακτηρίζεται «σφαγέας» μήκους 159χλμ. Εκτείνεται από το Αντίρριο και φτάνει μέχρι τα Ιωάννινα (σε σύνδεση με την Εγνατία Οδό) με το βόρειο τμήμα από την Αμβρακία μέχρι τα Ιωάννινα να είναι ίσως το χειρότερο τμήμα Εθνικής Οδού. Δύο τμήματα αυτοκινητόδρομου είναι ολοκληρωμένα: η παράκαμψη Αγρινίου μήκους 34χλμ και η παράκαμψη Άρτας 19χλμ. Ο υπόλοιπος οδικός άξονας είναι υπό κατασκευή ενώ ερώτημα παραμένει η διέλευση της Κλόκοβας (Παλιοβούνα) τον ορεινό όγκο που συναντά κάποιος αμέσως μετά το Αντίρριο πηγαίνοντας προς Ιωάννινα.

  • Τμήμα σε λειτουργία: 53χλμ
  • Τμήμα υπό κατασκευή: 106χλμ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΔΟΣ Ε-65 (συνολικό μήκος 175χλμ) Εδώ είναι η χειρότερη περίπτωση από όλους τους προηγούμενους αυτοκινητόδρομους. Αν και το μεγαλύτερο μέρος του δρόμου είναι πεδινό ωστόσο το γεγονός πως αποτελείται από νέα χάραξη και όχι διαπλάτυνση ενός προϋπάρχοντος οδικού άξονα δυσκολεύει το έργο και οι περίφημες απαλοτριώσεις είναι πανταχού παρούσες.

Τα όρια του δρόμου είναι από την Λαμία σε σύνδεση με τον Μαλιακό Κόλπο (ή την Νέα Οδό αν θέλετε) και περνώντας από την Δυτική Θεσσαλία (Καρδίτσα, Τρίκαλα, Καλαμπάκα) φτάνει στην Παναγιά Γρεβενών σε σύνδεση με την Εγνατία Οδό. Δεν έχει παραδοθεί κανένα τμήμα και όλος ο άξονας παραμένει υπό κατασκευή. Παρήγορο το γεγονός πως δεν απαιτούνται πολύ μεγάλα τεχνικά έργα, άγνωστη η τύχη του τμήματος από την Καλαμπάκα μέχρι την Εγνατία Οδό.

  • Τμήμα σε λειτουργία: 0χλμ
  • Τμήμα υπό κατασκευή: 175χλμ

Πηγή:ypodomes.com