Ομιλία του μετρ σκακιού και μέλους της εθνικής ομάδας καλλιτεχνικού σκακιού Παναγιώτη Κονιδάρη στο 37ο Φεστιβάλ ΚΝΕ-Οδηγητή στη Λευκάδα
Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΠΑΡΤΙΔΑ ΣΚΑΚΙ
«Το σκάκι είναι πνευματικό βασανιστήριο» δήλωσε κάποτε ο ίδιος ο Κασπάροβ. Γιατί τότε να ασχοληθεί κανείς με το σκάκι; θα ρωτούσε εύλογα κάποιος (και, πιστέψτε με, είναι πολλοί αυτοί οι «κάποιοι»). Για την πολυπλοκότητά του, για την απειροσύνη του, θα μπορούσαμε ίσως να απαντήσουμε.
Πράγματι, τα λευκά στην πρώτη τους κίνηση έχουν 20 διαφορετικές επιλογές, όσες και τα μαύρα. Άρα μετά την πρώτη και μόνο κίνηση λευκών και μαύρων μπορούν να προκύψουν 400 διαφορετικές θέσεις! Σε μια μέτρια παρτίδα, π.χ. 40 κινήσεων, οι διαφορετικές δυνατές θέσεις είναι κάπου 10^120, ένας ασύλληπτος αριθμός, πολύ μεγαλύτερος από τους κόκκους της άμμου ολάκερης της γης, πολύ μεγαλύτερος ακόμα κι από τον αριθμό των αστρικών σωμάτων από το Big Bang μέχρι σήμερα!
– Εντούτοις, μολονότι τα αριθμητικά δεδομένα είναι εντυπωσιακά, στην πραγματικότητα δεν είναι εκείνα που ασκούν την γοητεία στο καλύτερο παιχνίδι που έχει εφεύρει ο ανθρώπινος νους. Είναι αυτή η μάχη του πνεύματος, η σύγκρουση των θεωριών και όσες αρετές καλλιεργούνται απ’ αυτή την άυλη πάλη στις οποίες οφείλει μεγάλο μέρος του μαγνητισμού του. Αρετές όπως η ανάπτυξη της συνδυαστικής σκέψης και της μνήμης, της υπομονής και της μαχητικότητας, της ανάλυσης και της αποφασιστικότητας, της επιμονής και της λογικής, της γνώσης και της φαντασίας, της εξυπνάδας και της στρατηγικής, της αγωνιστικότητας και της προνοητικότητας.
Ακόμα περισσότερο, είναι το γεγονός ότι σε οδηγεί σε κατανόηση και ανασκευή των λαθών σου. Στο σκάκι δεν φταίει κάποιος άλλος για την ήττα. Δεν ευθύνεται το γήπεδο, η μπάλα ή ο διαιτητής. Φταίμε εμείς οι ίδιοι που σφάλουμε και πρέπει να κάνουμε την αυτοκριτική μας για να βελτιωθούμε και να εκριζώσουμε τα στοιχεία του χαρακτήρα μας που εμποδίζουν την πρόοδό μας. Κι αυτό είναι ένα ευεργετικό μάθημα ζωής.
– Όλα αυτά, οδήγησαν λαμπρά πνεύματα, μεγάλες ιστορικές προσωπικότητες στο να ασχοληθούν φανατικά με το σκάκι. Θα αναφέρω ορισμένους ενδεικτικά: Θερβάντες, Μότσαρτ, Ντιντερό, Ρουσώ, Βολταίρος, Σαίξπηρ, Γκαίτε, Πασκάλ, Μέντελσον, Μ. Ναπολέοντας, Σοπέν, Βενιαμίν Φραγκλίνος, Μεντελέγιεβ, Ντοστογιέβσκι, Τολστόι, Σολόχοβ, Πάστερνακ, Μαρξ, Τέσλα, Τρότσκι, Λένιν, Μπέργκμαν, Χάμφρι Μπόγκαρντ, Μαρσέλ Ντυσάν, Τσάρλι Τσάπλιν και Τσε Γκεβάρα.
– Είναι αλήθεια ότι ο σοσιαλισμός έριξε σημαντικό βάρος στην ανάπτυξη και διάδοση του σκακιού. Κατά την περίοδο του ψυχρού πολέμου οι Δυτικοί ισχυριζόντουσαν ότι έφταιγε ο βαρύς ρωσικός χειμώνας που κρατούσε τους ανθρώπους στο σπίτι, ώστε να δικαιολογήσουν την αλματώδη ανάπτυξή του στην ΕΣΣΔ. Αυτό βέβαια ακούγεται -και είναι- κάπως γελοίο. Η ανάπτυξη του σκακιού είχε να κάνει με την σημασία που έδιναν οι κομουνιστές στην πνευματική αυτή ενασχόληση, που είναι μαζί άθλημα, επιστήμη και τέχνη, όπως επισήμανε κάποτε ο Κάρποβ. Και ο ίδιος ο Τσε, υπουργός Βιομηχανίας της Κούβας τότε, είχε δηλώσει σε έναν μετρ του σκάκι: «Ξέρετε σύντροφε Πάχμαν, δεν μου αρέσει και πολύ που είμαι υπουργός. Θα προτιμούσα να είμαι σκακιστής σαν κι εσάς ή να κάνω μια επανάσταση στη Βενεζουέλα!».
– Ο Τσε δεν αστειευόταν. Τα 64 τετράγωνα είναι ένα σύμβολο, ένα καθρέφτισμα της ταξικής πάλης. Είναι μια σύγκρουση ιδεών, μια μάχη άσπρου και μαύρου, μα και μια μάχη διαφορετικών κοσμοθεωριών. Αυτή που θα επικρατήσει είναι όποια εκμεταλλευτεί τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Την ακατάπαυστη προσπάθεια, τον μετασχηματισμό της θεωρίας σε πράξη, την ιστορική γνώση, την εφευρετικότητα, την μαζικότητα στην επίθεση, την αλληλοβοήθεια των δυνάμεων. Κι αυτά αναδεικνύουν ένα ακόμα βαθύτερο επίπεδο κατανόησης του σκακιού, ίσως το πιο σημαντικό: εκείνο που παραλληλίζει το σκάκι με τη ζωή, την συμπλοκή των κομματιών με την κοινωνική πάλη, τη συνεργασία τους με την αλληλεγγύη, τις κινήσεις στα τετράγωνα με το πολύπλοκο δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων και διεκδικήσεων.
– Όλα αυτά με τη σειρά τους απαιτούν, τόσο από τον σκακιστή όσο κι από τον αγωνιστή, εγρήγορση, μόρφωση και κριτική σκέψη. Δες τε το αλλιώς: Το σκάκι είναι ένα πραγματικό λαϊκό άθλημα, ίσως το πιο φθηνό απ’ όλα. Αρκούν μερικά νομίσματα για να αγοραστεί μια σκακιέρα. Ίσως ούτε κι αυτά, δεδομένου ότι στην Μακρόνησο ο Ρίτσος έπαιζε σκάκι σε ένα αυτοσχέδιο ασπρόμαυρο χαρτόνι, πλάθοντας σβώλους ψωμιού σαν πιόνια. Γιατί όμως τότε το σκάκι δεν τυγχάνει πολύ πιο ευρείας απήχησης; Μα, ακριβώς γιατί είναι επικίνδυνο! Οι σύγχρονοι πολίτες πρέπει απλά να καταναλώνουν, όχι να σκέφτονται. Αν το σκάκι ήταν μέσο χειραγώγησης, να είστε βέβαιοι ότι θα εμπορευματοποιούταν και θα έμπαινε σε κάθε σπίτι δια της βίας, όπως η τηλεόραση, τα RPG βιντεοπαιχνίδια ή το facebook. Κάποιοι επιθυμούν ευνουχισμένα μυαλά για να τους υπηρετούν και το σκάκι -όσο κι αν ακουστεί παράδοξο- είναι μια μορφή αντίστασης και ανυπακοής.
– Σε μια δραματική περίοδο του πλανήτη, όπου η παγκοσμιοποίηση του κεφαλαίου πασχίζει να ισοπεδώσει, να συντρίψει κάτω από τις οικονομικές της ερπύστριες όλες τις αξίες της ισότητας, της δικαιοσύνης, της αλληλεγγύης, της ανθρωπιάς, της συναδέλφωσης των λαών, της ποιότητας της ζωής, του κοινωνικού κράτους, σε μια περίοδο όπου έχει ποινικοποιηθεί η δράση και τα λόγια και θα ποινικοποιηθεί και η σκέψη, ο αγώνας στην εγχώρια και παγκόσμια γεωπολιτική σκακιέρα προβάλει σαν επιτακτική ανάγκη, πριν προλάβουν και μας κάνουν ΜΑΤ.
– Επιπλέον, δεν αρκεί η άμυνα. Η ανατροπή απαιτεί αντεπίθεση. Με σχέδιο, με όραμα, με ακριβείς κινήσεις, με συνεργασίες για την τελική νίκη. Αυτό εντέλει σαλπίζει το σκάκι. Τον αγώνα και όχι την απόσυρση. Την δράση και όχι την τυφλή υπακοή. Και είναι τούτο ένα μάθημα πολύτιμο. Γιατί, όπως είχε πει κι ένας διάσημος Ρώσος μετρ, ο Ταρτακόβερ: «Κανείς ποτέ δεν κέρδισε την παρτίδα που εγκατέλειψε».
Πηγή: Λευκαδίτικα Νέα
agrotis
28 Αυγούστου 2011 @ 16:31
ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗΝ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΟΝΙΔΑΡΗ ΑΛΛΑ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΣΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΩ ΤΙ ΣΧΕΣΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΚΟΜΜΑΤΙΚΟ ΔΗΜΑΡΧΟ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΣΤΟ ΜΕΓΑΝΗΣΙ ? ΕΚΤΟΣ ΚΑΙ ΕΧΟΥΜΕ ΚΟΛΙΣΕΙ ΣΤΟ [ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ]. ΔΕΝ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΥΧΑΙΑ Η ΕΠΙΛΟΓΗ [ΕΚΛΟΓΗ] ΓΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ Δ.Σ. ΜΕΓΑΝΗΣΙΟΥ. ΑΥΤΟ ΜΟΝΟ ΩΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΤΟ ΑΝΑΦΕΡΩ ΟΙ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΟΥ ΚΑΘΕΝΟΣ ΣΕΒΑΣΤΕΣ .ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΕΠΙΣΗΣ ΣΕΒΑΣΤΑ
Agricolis
30 Αυγούστου 2011 @ 03:08
ΕΓΩ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΚΥΡΙΕ ΣΥΝΑΔΕΛΦΕ ΑΓΡΟΤΗ,ΕΙΝΑΙ ΠΟΥ ΚΟΛΛΑΕΙ Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΜΕ ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΗΣ ΚΝΕ ΚΑΙ ΤΟ ΣΚΑΚΙ ΤΟΥ ΚΟΥ ΚΟΝΙΔΑΡΗ!!
Ο ΤΡΟΠΟΣ ΠΟΥ ΤΟΝ ΠΛΑΣΑΡΕΙΣ(ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΥ ΤΗΝ ΠΕΙΣ) ,ΜΕ ΕΜΠΝΕΕΙ!!!
ΑΞΙΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΤΟΥ ΓΑΒΡΙΛΗ,ΜΠΡΑΒΟ!
Ε ΡΕ ΤΙ ΕΧΑΣΕ ΤΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ!!
ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΣΑΜΕ ΟΜΩΣ ΝΑ ΣΤΕΙΛΟΥΜΕ ΟΛΟ ΤΟ ΓΑΒΒΙΛΑΙΙΚΟ ΣΤΑ ΣΩΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ!!
ΦΙΛΕ ΑΓΡΟΤΗ ΠΕΡΙΜΕΝΕ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΨΗΦΙΣΕΙΣ ΤΟΝ ΜΑΚΗ,ΑΦΟΥ ΒΕΒΑΙΑ ΦΕΡΕΙΣ ΤΑ ΕΚΛΟΓΙΚΑ ΣΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΤΟ ΝΗΣΙ!!
Γαβρίλης Γιώργος
30 Αυγούστου 2011 @ 18:06
Φίλε επειδή βλέπω ότι τραβάς ζόρι με το Γαβριλαίικο, έχουμε κι άλλη πολύ πιο σημαντική φήμη,ρώτα να μάθεις κι έλα να σε βοηθήσουμε!
ιατρός
30 Αυγούστου 2011 @ 19:43
ναι, εχουμε μαθει οτι εχετε και αλογα,διαφορων μεγεθων..
agrotis
30 Αυγούστου 2011 @ 18:35
@ agricolis ΝΟΜΙΖΩ ΦΙΛΕ ΟΤΙ ΕΚΑΝΑ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΡΟΣΒΑΛΩ ΚΑΝΕΝΑ ΚΑΙ ΣΕΒΟΜΕΝΟΣ ΤΙΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΤΟΥ ΚΑΘΕΝΟΣ.ΕΣΥ ΕΑΝ ΕΧΕΙΣ ΜΕΝΤΟΡΕΣ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΟΥ ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΣΕΒΕΣΕ ΤΟΝ ΑΛΛΟ.ΕΣΥ ΤΙ ΕΙΣΑΙ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑΖΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ Κ.ΚΟΝΙΔΑΡΗ?ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ Ο Κ.ΚΟΝΙΔΑΡΗΣ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΕ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥΣ .ΕΓΩ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΑ ΦΕΡΕΦΩΝΟ ΚΑΝΕΝΟΣ ΑΛΛΑ ΕΧΩ ΤΟ ΚΑΚΟ ΝΑ ΛΕΩ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ
Γαβρίλης Γιώργος
28 Αυγούστου 2011 @ 19:12
Το ΚΚΕ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ήθελε να δώσει «το χρίσμα» τον περασμένο Αύγουστο στον κ.Κονιδάρη με την «Λαϊκή Συσπείρωση»,πράγμα που αρνήθηκε ο ίδιος λόγω συμμετοχής του στο ψηφοδέλτιο της παράταξης του Πασοκ και του δημάρχου!
Ακολούθησε ανταλλαγή πολύ σκληρών ανακοινώσεων
όλα έχουν ξεκαθαρίσει.
Η συμμετοχή του στο φεστιβάλ της ΚΝΕ δεν διασώζει τον ολισθηρό δρόμο που έχει επιλέξει και μάλλον είναι απόρροια άλλης ιδιότητάς του.
Η αριστερά πουθενά στην Ελλάδα δεν υποστηρίζει,κυβερνητικές επιλογές κι όποιος το πράττει δεν είναι αριστερος!
Agricolis
30 Αυγούστου 2011 @ 03:12
ΔΕΝ ΗΞΕΡΑ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΚΚΕ ΛΕΥΚΑΔΑΣ!!!
Ο ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟΣ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΟ ΚΚΕ ΜΕΓΑΝΗΣΙΟΥ???
Παναγιώτης Κονιδάρης
28 Αυγούστου 2011 @ 19:45
Αποφεύγω να συμμετέχω σε ατέρμονες συζητήσεις δίχως νόημα και ιδίως όταν ο συνομιλητής αυτοχρίζεται τιμητής. Επειδή ωστόσο υπάρχει σαφέστατη αναφορά στο όνομά μου -και μάλιστα με χαρακτηρισμούς- θα ενημερώσω τον κο Γαβρίλη ότι κάπου τα έχει μπερδέψει και δεν επαρκεί το ανεξήγητο και αστείρευτο μένος του εναντίον μου για να τα κάνει σαφέστερα. Όσο για τη συμμετοχή μου στο φεστιβάλ της ΚΝΕ,δεν είχα υποψιαστεί ότι έπρεπε να ζητήσω πρώτα την άδειά του. Θα το έχω υπόψη μου για του χρόνου.
Παναγιώτης Κονιδάρης
30 Αυγούστου 2011 @ 18:45
Παρακαλώ άπαντες να ηρεμήσουν και να σταματήσουν τις προσωπικές επιθέσεις, που ως συνήθως δεν οδηγούν απολύτως πουθενά. Η ουσία ενός άρθρου είναι στα γραφόμενα κι όχι στον γράφοντα.
Μάκης Πολίτης
21 Σεπτεμβρίου 2011 @ 15:14
Παρατηρώ με λύπη όλον αυτόν τον τοπικό κυκεώνα των αντιπαραθέσων στα δημοτικά μας πράγματα να χαρακτηρίζεται από χυδαία ιδιοτέλεια. Ναι, από αυτή την ιδιοτέλεια που μας χαρακτηρίζει σαν λαό από την εποχή του Καποδίστρια, όταν του έλεγε ο Μακρυγιάννης «ο αδερφός σου ο Αυγουστίνος τρώει το δημόσιο χρήμα» και του απαντούσε «ας ήσουν έξυπνος να φας κι εσύ». Εγώ δεν θα κάνω το συνήγορο του Π. Κονιδάρη (και πώς θα τολμούσα άραγε αφού ο άνθρωπος χειρίζεται τη γλώσσα πολύ καλύτερα από μένα). Απλώς να σημειώσω πώς ο βίος και η πολιτεία του έχει περίτρανα αποδείξει πως μόνο ιδιοτελής δεν είνα.
Γαβρίλης Γιώργος
21 Σεπτεμβρίου 2011 @ 19:40
Kύριε Πολίτη, κάνοντας τον «συνήγορο» του κ.Κονιδάρη, αφήνεται αιχμές για το πρόσωπό μου για «ιδιοτέλεια» και θα ήθελα να διευκρινίσετε που στηρίζετε την εκφρασμένη πεποίθησή σας. Αντί να αφήνετε αιχμές για τους συντοπίτες σας προτιμότερο θα ήταν να παίρνατε θέση για τα προβλήματα που τους απασχολούν και να τους δείξετε εσείς το σωστό δρόμο σαν άνθρωπος της διανόησης. Εύκολα κανείς «από μακρόθεν» και «εκ του ασφαλούς» προβαίνει σε διαπιστώσεις και αφορισμούς.
Το μήνυμα έχει σταλεί κι εμπεδωθεί από όλους. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι κι εσείς να διαλέξετε «βάρκα».Ολίγο «έγκυος» γυνή ακόμα δεν εβρέθει.
Υ.Γ : Η άκαιρη στήριξη του κ. Κονιδάρη σας οδήγησε στο συμπέρασμα πως κάποιος είναι ιδιοτελής;
Μάκης Πολίτης
22 Σεπτεμβρίου 2011 @ 11:10
Κύριε Γαβρίλη, βλέπετε παντού εχθρούς. Και δεν καταλαβαίνω πού είδατε τον υπαινιγμό στο πρόσωπο σας. Τι δίλημμα είναι αυτό; Ή εσείς θα είστε ιδιοτελής ή ο Κονιδάρης; Έλεος! Το αν έχει εισχωρήσει η ιδιοτέλεια στο πόλεμο χαρακωμάτων που γίνεται στο νησί μας, πιστεύω ότι κι εσείς, σαν ευφυής άνθρωπος που όντως είστε, θα το έχετε αντιληφθεί.
Γαβρίλης Γιώργος
22 Σεπτεμβρίου 2011 @ 13:48
To πρόβλημα κύριε Πολίτη δεν είναι ο κ.Κονιδάρης ο οποίος όπως το είπατε έχει εκφρασμένη άποψη και την τηρεί κατά γράμμα.
Το πρόβλημα είστε εσείς που ξαφνικά απο το πουθενά καταλάβατε-άγνωστο πως-ότι χρειάζεται στήριξη.Στήριξη άραγε σε τι; Στις επιλογές της δημοτικής παράταξής του για ιδωτικοποίηση του λιμανιού;
Την διαγραφή του συντρόφου Θ.Κονιδάρη;
Την προσπάθεια ξεπουλήματος του νερού στην ΕΥΔΑΠ;Την αδιαφάνεια στις προσλήψεις και τα έργα;
Την επιλεκτικήμεταχείριση «ημετέρων;
Την απουσία της συμμετοχής του κόσμου του Μεγανησίου στις αποφάσεις για το μέλλον του;
Το «παράνομο» οίκημα στο φανάρι;
Τα κιόσκια στο Βαθύ;
Τι από όλα αυτά (κι άλλα που ξεχνάω) σας βρίσκει σύμφωνο;
Ο υπαινιγμός εξαιρούντος του κ.Κονιδάρη αφορά όλη την Μεγανησιώτικη κοινωνία που παλεύει ενάντια σε ένα «κομματικό» κατεστημμένο που καταδυνάστευσε την Ελλάδα χωρίς να αφήσει αλώβητο και το Μεγανήσι και φυσικά και εμένα ως «χείριστο» μεταξύ αξιοτέρων.
Ξεκάθαρες θέσεις λοιπόν ,πολύ περισσότερο από ανθρώπους που είναι «υπεράνω», μόνο έτσι αλλάζουνε τα πράγματα.
ΥΓ: Να είστε παραπάνω από βέβαιος ότι με το κ.Κονιδάρη, με τον κάθε έναν από τούτο το νησί μπορώ να καθίσω άνετα στο ίδιο τραπέζι και να διασκεδάσω και να πιώ.Όμως άλλο πράγμα αυτό κι άλλο η διαφορά ιδεολογίας και πολιτικής!
panos
23 Σεπτεμβρίου 2011 @ 10:23
Τώρα πως από την ομιλία του κ.Κονιδάρη για το σκάκι στο φεστιβάλ της ΚΝΕ φτάσατε στη δημοτική παράταξη του Τσατσάρη δεν μπορώ να το καταλάβω.Το ίδιο συνέβη και στο δίπλα μαγαζί που από ένα άρθρο του κ.Μαρκεζίνη έφτασαν τα σχόλια να τον κατηγορούν πως ψήφισε Τσατσάρη(πράγμα που δε συνέβη γιατί ο ίδιος ήταν υποψήφιος στην Πάτρα και ψήφισε εκεί)ε!αυτό λέγεται εμμονή και μάλιστα φαίνεται ότι όποιος την έχει θα δυσκολευτεί να την ξεπεράσει(είναι βλέπεις άλλα τρία χρόνια)
carsanos
21 Σεπτεμβρίου 2011 @ 20:02
Μη λέτε τέτοια γιατι τα διαβάζει και ο … και θα μας αναστατώσει πάλι!
carsanos
21 Σεπτεμβρίου 2011 @ 20:50
Εμ, σας τό είπα,
άντε πάλι ξαναρχίζουμε!!
Γαβρίλης Γιώργος
21 Σεπτεμβρίου 2011 @ 22:49
carsane εγώ φταίω:
http://www.meganisitimes.gr/2011/09/19/%ce%b5%cf%81%cf%89%ce%b4%ce%b9%ce%bf%ce%af/
carcanos
21 Σεπτεμβρίου 2011 @ 23:54
Δες κι αυτό:
«»»Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
Έχεις μια γεύση τρικυμίας στα χείλη – Μα πού γύριζες
Ολημερίς τη σκληρή ρέμβη της πέτρας και της θάλασσας
Αετοφόρος άνεμος γύμνωσε τους λόφους.
Γύμνωσε την επιθυμία σου ως το κόκαλο
Κι οι κόρες των ματιών σου πήρανε τη σκυτάλη της χίμαιρας
Ριγώνοντας μ’ αφρό τη θύμηση!
Πού είναι η γνώριμη ανηφοριά του μικρού Σεπτεμβρίου
Στο κοκκινόχωμα όπου έπαιζες θωρώντας προς τα κάτω
Τους βαθιούς κυαμώνες των άλλων κοριτσιών
Τις γωνιές όπου οι φίλες σου άφηναν αγκαλιές τα δυοσμαρίνια
– Μα πού γύριζες
Ολονυχτίς τη σκληρή ρέμβη της πέτρας και της θάλασσας
Σου’ λεγα να μετράς μες στο γδυτό νερό τις φωτεινές του μέρες
Ανάσκελη να χαίρεσαι την αυγή των πραγμάτων
‘Η πάλι να γυρνάς κίτρινους κάμπους
Μ’ ένα τριφύλλι φως στο στήθος σου ηρωίδα ιάμβου.
‘Εχεις μια γεύση τρικυμίας στα χείλη
Κι ένα φόρεμα κόκκινο σαν το αίμα
Βαθιά μες στο χρυσάφι του καλοκαιριού
Και τ’ άρωμα των γυακίνθων – Μα πού γύριζες
Κατεβαίνοντας προς τους γιαλούς τους κόλπους με τα βότσαλα
‘Ηταν εκεί ένα κρύο αρμυρό θαλασσόχορτο
Μα πιο βαθιά ένα ανθρώπινο αίσθημα που μάτωνε
Κι άνοιγες μ’ έκπληξη τα χέρια σου λέγοντας τ’ όνομά του
‘Οπου σελάγιζε ο δικός σου ο αστερίας
‘Ακουσε ο λόγος είναι των στερνών η φρόνηση
Κι ο χρόνος γλύπτης των ανθρώπων παράφορος
Κι ο ήλιος στέκεται από πάνω του θηρίο ελπίδας
Κι εσύ πιο κοντά του σφίγγεις έναν έρωτα
‘Εχοντας μια πικρή γεύση τρικυμίας στα χείλη.
Δεν είναι για να λογαριάζεις γαλανή ως το κόκαλο άλλο καλοκαίρι,
Για ν’ αλλάξουνε ρέμα τα ποτάμια
Και να σε πάνε πίσω στη μητέρα τους,
Για να ξαναφιλήσεις άλλες κερασιές
‘Η για να πας καβάλα στο μαίστρο.
Στυλωμένη στους βράχους δίχως χτες και αύριο,
Στους κινδύνους των βράχων με τη χτενισιά της θύελλας
Θ’ αποχαιρετήσεις το αίνιγμά σου.
Παναγιώτης Κονιδάρης
22 Σεπτεμβρίου 2011 @ 09:26
Και να μην ξεχάσουμε και το «Καπνισμένο τσουκάλι» του Ρίτσου:
Καὶ νὰ ἀδελφέ μου ποὺ μάθαμε νὰ κουβεντιάζουμε ἥσυχα κι ἁπλά.
Καταλαβαινόμαστε τώρα, δὲν χρειάζονται περισσότερα.
Κι αὔριο λέω θὰ γίνουμε ἀκόμα πιὸ ἁπλοί.
Θὰ βροῦμε αὐτὰ τὰ λόγια ποὺ παίρνουνε τὸ ἴδιο βάρος
σ᾿ ὅλες τὶς καρδιές, σ᾿ ὅλα τὰ χείλη.
Ἔτσι νὰ λέμε πιὰ τὰ σύκα-σύκα καὶ τὴ σκάφη-σκάφη.
Κι ἔτσι ποὺ νὰ χαμογελᾶνε οἱ ἄλλοι καὶ νὰ λένε,
«Τέτοια ποιήματα, σοῦ φτιάχνουμε ἑκατὸ τὴν ὥρα.»
Αὐτὸ θέλουμε κι ἐμεῖς.
Γιατὶ ἐμεῖς δὲν τραγουδᾶμε γιὰ νὰ ξεχωρίσουμε ἀδελφέ μου ἀπ᾿ τὸν κόσμο.
Ἐμεῖς τραγουδᾶμε γιὰ νὰ σμίξουμε τὸν κόσμο.
…ἔχεις ἀκόμη νὰ κλάψεις πολὺ
ὥσπου νὰ μάθεις τὸν κόσμο νὰ γελάει.
Σπυρος Καμπελης
22 Σεπτεμβρίου 2011 @ 15:47
»Καὶ νὰ ἀδελφέ μου ποὺ μάθαμε νὰ κουβεντιάζουμε ἥσυχα κι ἁπλά».
Με τον ΑΔΕΛΦΟ του εμαθε να κουβεντιαζει ησυχα και απλα.
Ποιος? Ο Ριτσος… Μονο με τον αδελφο του.
Και περιμενετε να μαθουμε εμεις να κουβεντιαζουμε με τον γειτονα, τον χωριανο η τον … ακατανομαστο.
Σε εφτακοσιες χιλιαδες εκκατομυρια χρονια. Ισως..
Σπυρος Καμπελης
22 Σεπτεμβρίου 2011 @ 11:49
Διαλογος ποιητων… παμε σπιτι μας εμεις.
Carsane? ξερεις τι μου εμεινε απο το δικο σου? εκει που λεει…
ΑΝΑΣΚΕΛΗ ΝΑ ΧΑΙΡΕΣΑΙ ΤΗΝ ΑΥΓΗ των πραγματων !!!!!
carsanos
22 Σεπτεμβρίου 2011 @ 13:43
ΑΚΟΥ ΚΙ ΑΥΤΟ ΤΟΥ Ν.ΚΑΒΒΑΔΙΑ
«»ΣΤΗΝ ΑΜΜΟ ΕΠΑΝΩ ΣΕ ΕΙΧΑ ΑΝΑΣΤΡΟΦΑ ΖΑΒΩΣΕΙ,ΤΗ ΝΥΧΤΑ ΠΟΥ ΘΕΜΕΛΙΩΝΑΝ ΤΙΣ ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ»»
Μάκης Πολίτης
22 Σεπτεμβρίου 2011 @ 15:51
Μιας που πιάσατε τα ποιητικά υπονοούμενα δείτε κι αυτό:
«Φωτιά, πολέμοι, καπνοί μίση
στο αρματολίκι αυτό του πολιτσμάνου
κι ελευθερία μονάχα στο γ….
είτε από κάτου θες είτε από πάνου».
Κώστας Βάρναλης