Ο μυθικός Τάφιος βασιλιάς Μέγης
Ο Μέγης αναφέρεται στον Ευριπίδη ως ο βασιλιάς των Ταφίων που συμμετείχε στον Τρωϊκό πόλεμο. Γράφει ο μεγάλος μας τραγικός ποιητής:
«Τα πολεμόχαρα λευκά κουπιά
των Ταφίων ο βασιλιάς ο Μέγης
κυβερνούσε, του Φυλέα το παιδί,
που τα νησιά, τις Εχινάδες, άφησε,
εκεί που δεν κοτάν οι ναύτες να ζυγώσουν»
(Ευριπίδης, Ιφιγένεια η εν Αυλίδι, εκδ. ΚΑΚΤΟΣ, ΑΘΗΝΑ 1992, μτφρ. Κ. Γεωργουσόπουλος)
Η βασική πηγή του Ευριπίδη είναι προφανώς ο Όμηρος, μιας και ο Σαλαμίνιος ποιητής παραμένει συχνά προσκολλημένος στην ομηρική παράδοση. Τί γράφει όμως ο Όμηρος για τον πρόγονό μας;
«Οἳ δ’ ἐκ Δουλιχίοιο Ἐχινάων θ’ ἱεράων νήσων, αἳ ναίουσι πέρην ἁλὸς Ἤλιδος ἄντα, τῶν αὖθ’ ἡγεμόνευε Μέγης ἀτάλαντος Ἄρηϊ Φυλεΐδης, ὃν τίκτε Διῒ φίλος ἱππότα Φυλεύς, ὅς ποτε Δουλίχιον δ’ ἀπενάσσατο πατρὶ χολωθείς· τῷ δ’ ἅμα τεσσαράκοντα μέλαιναι νῆες ἕποντο.»
(Ομήρου Ιλιάς Ραψωδία Β΄, 625)
«Ὣς εἰπὼν ὄτρυνε μένος καὶ θυμὸν ἑκάστου. ἔνθ’ Ἕκτωρ μὲν ἕλε Σχεδίον Περιμήδεος υἱὸν ἀρχὸν Φωκήων, Αἴας δ’ ἕλε Λαοδάμαντα ἡγεμόνα πρυλέων Ἀντήνορος ἀγλαὸν υἱόν· Πουλυδάμας δ’ Ὦτον Κυλλήνιον ἐξενάριξε Φυλεΐδεω ἕταρον, μεγαθύμων ἀρχὸν Ἐπειῶν. τῷ δὲ Μέγης ἐπόρουσεν ἰδών· ὃ δ’ ὕπαιθα λιάσθη 520 Πουλυδάμας· καὶ τοῦ μὲν ἀπήμβροτεν· οὐ γὰρ Ἀπόλλων εἴα Πάνθου υἱὸν ἐνὶ προμάχοισι δαμῆναι· αὐτὰρ ὅ γε Κροίσμου στῆθος μέσον οὔτασε δουρί. δούπησεν δὲ πεσών· ὃ δ’ ἀπ’ ὤμων τεύχε’ ἐσύλα».
Από αυτά τα χωρία προφανώς προέρχονται οι πηγές του Ευριπίδη. Ο Μέγης λοιπόν ήταν αρχοντόπουλο από τις τότε Εχινάδες, δηλαδή το Μεγανήσι, τα γύρω νησιά και τις σημερινές Εχινάδες. Πατέρας του ήταν ο Φυλέας και παππούς του ο Αυγείας, βασιλιάς των Επειών της Ηλείας. Μητέρα του ήταν η Κτισμένη, κόρη του Λαέρτη και αδερφή του Οδυσσέα. Ο Οδυσσέας δηλαδή ήταν θείος του!
Ο Μέγης, που παρομοιάζεται στην εμφάνιση με τον θεό Άρη, συμμετείχε στην εκστρατεία της Τροίας με 40 μαύρα πλοία, λέει ο Όμηρος. Απίστευτος πολεμικός στόλος για την εποχή, αν σκεφτεί κανείς ότι ο Οδυσσέας και ο Αίαντας συμμετείχαν μόνο με δώδεκα ο καθένας!
Στο δεύτερο χωρίο περιγράφεται μια πολεμική σκηνή από την Τροία. Σύμφωνα με αυτή, σε μια μάχη που συμμετέχει κι ο Έκτωρας, ο Τρώας Πολυδάμας σκοτώνει τον Ώτο από την Κυλλήνη, φίλο του Μέγη. Ο «δικός μας» βλέποντας τον φίλο του νεκρό εξοργίζεται και ορμάει στον Πολυδάμαντα, τον οποίο όμως σώζει η παρέμβαση του Απόλλωνα. Στη θέση του ο Μέγης σκοτώνει τον Κροίσμο, καρφώνοντας του το δόρυ στο στήθος.
Σε άλλη σκηνή της Ιλιάδας ο Μέγης σκοτώνει τον Πήδαιο με οικτρό τρόπο (το ακόντιο πέρασε από το ινίο μέχρι το στόμα του):
«Πήδαιον δ’ άρ’ έπεφνε Μέγης ‘Αντήνορος υιόν
ός ρα νόθος μέν έην, πύκα δ’ έτρεφε δία Θεανώ
ίσα φίλοισι τέκεσσι χαριζομένη πόσεϊ ώ.
τόν μέν Φυλεΐδης δουρί κλυτός εγγύθεν ελθών
βεβλήκει κεφαλής κατά ινίον οξέϊ δουρί:
αντικρύ δ’ αν’ οδόντας υπό γλώσσαν τάμε χαλκός»
(ΙΛΙΑΔΑ Ε’ 5.12)
Γίνεται φανερό ότι ο Τάφιος βασιλιάς ήταν πολύ γενναίος, για να μην πούμε πολεμοχαρής. Και επειδή όποιος στην αρχαιότητα υπήρξε ηρωϊκός η αστρονομία του εξασφάλισε την υστεροφημία, να σημειώσουμε κλείνοντας ότι υπάρχει και αστεροειδής με το όνομά του. Ανήκει στην ομάδα των «Τρωϊκών αστεροειδών-L4» του πλανήτη Δία, στο λεγόμενο «Ελληνικό στρατόπεδο»!
(Πηγές: – Ευριπίδης, Ιφιγένεια η εν Αυλίδι, εκδ. ΚΑΚΤΟΣ, ΑΘΗΝΑ 1992
-ΟΜΗΡΟΥ ΙΛΙΑΔΑ, -Wikipedia)
ολφ
30 Μαΐου 2011 @ 15:10
Ωραιο αρθρο, νάθε μεταφραζες και τις πηγες απο τα αρχαια.
Ειδικα στο πρωτο κομματι του Ευρυπιδη που λεει :»εκεί που δεν κοτάν οι ναύτες να ζυγώσουν» ανατριχιασα. Σκεψου τι γινοτανε στοι νησι……..κολαση.
Παναγιώτης Κονιδάρης
30 Μαΐου 2011 @ 19:01
@ολφ
Έψαξα και το απόσπασμα του Ευριπίδη να σου κάμω το χατίρι:
«λευκήρετμον δ’ Ἄρη
Τάφιον ἦγεν, ὧν Μέγης ἄνασσε,
Φυλέως λόχευμα,
τὰς Ἐχινάδας λιπὼν
νήσους ναυβάταις ἀπροσφόρους» (283-287).
Το «ναυβάταις απροσφόρους», σε ανατρίχιασε; Τσώπα ωρέ!
Μετάφραση έδωσα,είναι λίγο πολύ αυτά που γράφω, απλά το έκανα με κάπως ελεύθερο τρόπο για να αποφύγω τυχόν λάθη.
Ε, τώρα άμα σου λέει:
«τόν μέν Φυλεΐδης δουρί κλυτός εγγύθεν ελθών
βεβλήκει κεφαλής κατά ινίον οξέϊ δουρί:
αντικρύ δ’ αν’ οδόντας υπό γλώσσαν τάμε χαλκός»
δεν καταλαβαίνεις ότι ο Μέγης (απόγονος του Φυλέα=Φυλεϊδης)κοντοσίμωσε (εγγύθεν ελθών) του πέρασε το δόρυ (δουρί) πέρα-περού (κατά ινίον…αντικρύ) και ο χαλκός της αιχμής βγήκε απ’ τα δόντια, κάτου απ’ τη γλώσσα;
Πολεμοχαρής είσαι κι εσύ μ’ κάζει. Να’χες Μέγη νά’ μοιαζες!
ολφ
30 Μαΐου 2011 @ 21:19
Ρε αγορι μου ειπα να γραψεις τη μεταφραση οχι για μενα, αφου ξέρεις οτι το κατεχω το αρχαιο. Για τη φουκαριαρα τη μανα μου …που λενε.
«ἀπροσφόρους» ξερεις τι θα πει; Οτι δεν έβρισκαν προσφοριτες στο νησι. Τους ειχε βγαλει ο Φωτιος ο Πικίων ο ερασιτεχνης αλιευς για για δολον τσιπούρας τε και μουρμουρίου.
Παναγιώτης Κονιδάρης
30 Μαΐου 2011 @ 23:08
Ο Πικίων ;;!! Χαχαχα!
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΜΑΝΤΖΑΡΗΣ
30 Μαΐου 2011 @ 22:07
Μια μικρή παρατήρηση.
«Η βασική πηγή του Ευριπίδη είναι προφανώς ο Όμηρος, μιας και ο Σαλαμίνιος ποιητής παραμένει συχνά προσκολλημένος στην ομηρική παράδοση».
Ίσα-ίσα που οι σχολιαστές θεωρούν πολύ προβληματική την έντονη διαφοροποίηση του Ευριπίδη από τον Όμηρο. Κατά τον Όμηρο οι Τάφιοι δεν συμμετείχαν στον Τρωικό πόλεμο γι΄ αυτό και δεν αναφέρονται στον κατάλογο των πλοίων. Η αναφορά του Ευριπίδη στους Τάφιους ως συμμετέχοντες στον Τρωικό πόλεμο θεωρείται προϊόν σύγχυσης της εποχής του Ευριπίδη όπου οι Τηλεβοΐδες νήσοι και η Τάφος εντάσσονται στις Εχινάδες.
Παναγιώτης Κονιδάρης
30 Μαΐου 2011 @ 23:25
Πράγματι, ο ισχυρισμός του Ευρυπίδη μοιάζει κάπως εκκρεμής, αφού η καταγωγή του Μέγη ήταν σαφώς από την Ηλεία και οι Εχινάδες είναι ακριβώς απέναντί της. Δεν γνωρίζω ωστόσο πηγή που να αναιρεί (ή αντίθετα να επιβεβαιώνει) ότι εκείνη την εποχή οι Τηλεβοϊδες και οι Εχινάδες αποτελούσαν κοινό βασίλειο.
Εν κατακλείδι, πιθανολογώ, ο Μέγης ήταν Τάφιος… ποιητική αδεία.
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΜΑΝΤΖΑΡΗΣ
30 Μαΐου 2011 @ 23:33
A) Κατά τον Τρωικό πόλεμο και τον Όμηρο, Τάφος και Εχινάδες αποτελούν ή ανήκουν σε ξεχωριστά «κράτη», το ένα με βασιλιά το Μέντη και το άλλο το Μέγη. Την διάσταση αυτή πραγματεύεται ενδελεχώς και ο Στράβων και την ορίζει με σαφήνεια.
Β) Την εποχή του Ευριπίδη τα «κράτη» αυτή δεν υφίστανται καν, οπότε δεν χρειάζεται να σχολιαστεί περισσότερο.
Άρα, ο Μέγης κατά πάσα πιθανότητα δεν ήταν Τάφιος.
Παναγιώτης Κονιδάρης
31 Μαΐου 2011 @ 08:32
Δεν μίλησα βέβαια για την εποχή του Ευριπίδη, αλλά γι’ αυτή του Τρωϊκού Πολέμου,εκεί κάπου τον 12ο ή 13ο αιώνα πΧ.
Γενικά συμφωνώ, γι’ αυτό έγραψα «ποιητική αδεία».
Σπυρος Καμπελης
30 Μαΐου 2011 @ 23:40
Με μπερδεψες Φλιπο..
Δηλ η ιστορια με τον ηρωικο Τρωομαχο προπαπουλη, τον Μεντη…ειναι φουμαρα?
Και τι παραμυθιαζω εγω τον κοσμο τοσα χρονια?
Κρυβε λογια…μην μαρτυρας τα φυλλα.
ΓΙΑΝΝΗΣ
23 Ιανουαρίου 2015 @ 00:16
To Mεγανησι ειναι το Δουλιχιο και οι Εχινες του Ομηρου;; OXI. H Ιθακη, η Κεφαλονια και η Ζακυνθος, κατα τον Ομηρο, στηλανε μονο 10 πλοια στην Τροια. Το μικρουτσικο μεγανησι, θα εστελνε 40, με επικεφαλης το Μεγη;; Αδυνατον. Το Δουλιχιο και οι Εχινες, δεν εχουν καμια σχεση με το Μεγανησι. Μας λετε που ειναι τα παλατια και τα λιμανια της εποχης εκεινης του Ομηρου, να ερθουμε να τα δουμε, και να ερθετε και σεις εδω να σας δειξουμε τις Εχινες και το Δουλιχιο, με τα παλατια, τα τειχη και τα νεωρια, και πολλα αλλα;;
ΜΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΗΣ
26 Ιανουαρίου 2015 @ 23:09
Σέβομαι τους ερευνητές του μύθου, τον Φίλιππο και τον Παναγιώτη και γι αυτό δεν πρόκειται να αντιτάξω επιχειρήματα ιστορικής φύσης. Όμως σύμφωνα με τη λογική μου μπορώ να κάνω εικασίες. Πριν δυο γενιές από εκείνη του Οδυσσέα και του Μέντη οι Μυκηναίοι με συμμάχους σχεδόν από όλη τη Νότιο Ελλάδα, από τη Θήβα ως την Αθήνα, είχαν εκστρατεύσει και ερημώσει την Τάφο. Γι αυτό δεν πιστεύω πως οι Ταφιώτες έστειλαν πλοία και στρατό να πολεμήσουν τους Τρώες.
– Τι; Να σας βοηθήσουμε για την αποκατάσταση της τιμής σας; Ποιας τιμής, ρε άτιμοι;
– Τι να εκστρατεύσουμε μαζί σας, γιατί ο Πάρις έχει την Ελένη; Να την έχει και να την χαίρεται!
Παναγιώτης Κονιδάρης
27 Ιανουαρίου 2015 @ 08:38
Σιγά μην έγινε ο Τρωϊκός Πόλεμος για την Ωραία Ελένη, την εποχή που το κέρατο στις βασιλικές οικογένειες πήγαινε σύννεφο. Για τα εμπορικής σημασίας στενά έγινε, να μπορούμε δηλαδή να πουλάμε αδασμολόγητα λεμονοπορτόγαλα στις παρευξείνειες πολιτείες και να εισάγουμε χρυσό και δέρματα (- όρα: χρυσόμαλλο δέρας που το φύλαγε ένας δράκος με χίλια μάτια που δεν κοιμόταν ποτέ, αλλά ο Ιάσονας τον έπεισε με Lexotanil).
ΜΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΗΣ
27 Ιανουαρίου 2015 @ 11:58
Και πάλι δεν αλλάζει τίποτα. Οι Ταφιώτες ήταν φύσει αδύνατον να έγιναν σύμμαχοι των Μυκηναίων. Τους χώριζε ένα ποτάμι αίμα από την εποχή του Ηλεκτρύωνα και του Σθένελου. Δυο μόλις γενιές πριν τη βασιλεία του Αγαμέμνονα, του Μενέλαου και του Οδυσσέα. Κι αυτό πρέπει να ήταν γνωστό. Ο Τηλέμαχος δεν ρωτάει τον Μέντη-Αθηνά για τον πόλεμο. Ξέρει ότι ο Μέντης είχε κάτσει στ’ αυγά του και επομένως δεν θα είχε συναντήσει τον πατέρα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ
12 Φεβρουαρίου 2015 @ 18:17
Οποιος θελει να δει τις Ομηρικες Εχινες, με τα μηκους 7 χιλιομετρα κυκλωπεια τειχη, τους πολεμικους πυργους , το νεωριο,τα αμετρητα κτισματα, τα παλατια και τους αμετρητους λαξευτους ταφους, ακομα και αρχαιο θεατρο 2.000 θεσεων, [των ιστικων χρονων αυτο, βεβαια], καθως και την πιθανη θεση του Ομηρικου Δουλιχιου, ας ελθει εδω και τον φιλοξενω. Ας εχει μαζι του camera ομως. Ε-ΜAIL. yan.alex@hotmail.gr Ευχαριστω αν ανταποκριθεις. Γιαννης.
ΠΟΛΙΤΗΣ .Κ ΧΡΗΣΤΟΣ
15 Φεβρουαρίου 2015 @ 23:47
Αγαπητοί μου φίλοι συγνώμη αλλα εχετε εμπλακεί ολοι νομίζω σε ενα» φαύλο κύκλο».Ολα αυτά που λέτε και που υπάρχει αλλοτε συμφωνία άλλοτε διαφωνία, θα είχαν νόημα αν όντως εγινε κάποτε ο Τρωϊκός Πόλεμος είτε για τα μάτια κάποιας ωραίας Ελένης είτε για καθαρά οικονομικούς λόγους.Απο που ομως προκύπτει,επιστημονικά τεκμηριωμένα ομως, οτι έγινε κάτι τέτοιο;Το θέμα ομως δεν είναι μόνο αν έγινε ο Τρωϊκός πόλεμος το θέμα είναι αν όντως ο Ομηρος υπήρξε κάποτε σαν φυσική οντότητα πράγμα για το οποίο υπάρχει βέβαια δικαιολογημένη αμφισβήτηση.Ολα αυτά βέβαια που γράφω δεν είναι δικές μου αυθαιρεσίες,είναι προβληματισμοί που υπάρχουν μέσα στο λεγόμενο ‘ομηρικό ζήτημα».Τι είναι αυτό;Το αναφέρω επι τροχάδην:
Υπό τον όρο «ομηρικό ζήτημα» ομαδοποιούνται πολλά ερωτήματα που έχουν σχέση με την πατρότητα, τον τρόπο σύνθεσης και την καταγραφή της Ιλιάδας και της Οδύσσειας. Ειδικότερα, έχουν τεθεί τα θέματα:
Ήταν πραγματικό πρόσωπο ο Όμηρος; Πότε έζησε, πώς συνέθεσε ή έγραψε τα έργα του και ποια είναι αυτά;
Τα κείμενα που έχουμε στη διάθεσή μας σήμερα είναι έργα του ίδιου ποιητή(αν υπήρξε αυτός); Κάποιες υφολογικές αλλά και πολιτισμικές διαφορές μεταξύ των δύο ποιημάτων καθιστούν πιθανό το γεγονός να μην γράφτηκαν από τον ίδιο συγγραφέα, χωρίς κάτι τέτοιο να μπορεί να αποδειχθεί με βεβαιότητα.
Τα κείμενα είναι ενιαίες ποιητικές συλλήψεις ή αποτελούνται από διάφορα στρώματα; Αρκετοί έχουν υποστηρίξει ότι τα σημερινά κείμενα προέρχονται από συνένωση πολλών τμημάτων ή επέκταση παλαιοτέρων. Απέναντι σε αυτήν την «αναλυτική» θεωρία τάσσονται οι «ενωτικοί» που υποστηρίζουν ότι στο καθένα μπορεί να διακριθεί μία συνεπής λογοτεχνική σύλληψη και πραγμάτωση από ένα άτομο. Η σύγκριση με προφορικά έπη έδειξε ότι οι προφορικοί ποιητές, με τεχνικές που δεν είναι οικείες σε μια εγγράμματη κοινωνία, μπορούν να συνθέσουν και να απομνημονεύσουν ποιήματα μεγάλης έκτασης.
Από την προφορική θεωρία, προκύπτει το ερώτημα ποια ήταν η συμβολή της γραφής στη σύνθεση των ποιημάτων: καταγράφηκαν την εποχή που συντέθηκαν κατά τη διάρκεια της απαγγελίας, υπαγορεύτηκαν από τον ποιητή ή επιβίωσαν προφορικά και καταγράφηκαν αργότερα;
Υπάρχει κάποιος -λέω εγώ τώρα- που να μπορεί να με πείσει οτι ολα αυτά δεν είναι μια ωραία ,μια υπέροχη μυθοπλασία;Μου είναι δύσκολο να πιστέψω οτι ο Ομηρος είταν κάτι σαν πολεμικός ανταποκριτής και κατέγραφε τα παντα απο τα πεδία των μαχών η αργότερα κρατούσε λεπτομερείς σημειώσεις απο το βίο και την πολιτεία του Οδυσσέα.
Μα θα μου πείτε και τα ευρήματα του Σλήμαν δεν πιστοποιούν την ύπαρξη της Τροίας και του Τρωϊκού πολέμου Δεν βρήκε ολόλκληρο θησαυρό;;Με συγχωρείτε αλλά εδώ θα κρατήσω ακόμα μεγαλύτερες επιφυλάξεις αφού…
Ο θησαυρός βέβαια απεκρύβη και διασκορπίστηκε σε φίλους στην Ελλάδα για να μη διεκδικηθεί από την Τουρκία. Τότε στήθηκε η πιο ευφάνταστη σκηνοθεσία. Τα ευρήματα που βρέθηκαν σε διαφορετικά σημεία της ανασκαφής τα τοποθέτησε μαζί, με αποτέλεσμα να δημιουργήσει ένα απίστευτο σκηνικό, που απείχε όμως από την ιστορική πραγματικότητα. Επιπλέον, παρουσίασε ως θησαυρό του Πριάμου ένα θησαυρό χίλια χρόνια αρχαιότερο, ενώ την ασπίδα που βρέθηκε την κατέγραψε ως ασπίδα του Αχιλλέα. Μη ξέροντας καθόλου από στρωματογραφία, δεν έμαθε ποτέ ότι δεν ανακάλυψε μία Τροία αλλά εννιά!…(Για τα σχετικά περι ανασκαφών και ευρημάτων χρησιμο είναι να ξαναδιαβάσουμε τον ¨Ανθρωπο απο την Λευκάδα)
Λυπάμαι που θα σας απαγοητεύσω φίλοι μου αλλά Οδυσσέας ,Πηνελόπη ,Τηλέμαχος ,Παρις . κ.τ.λ ισως να μην υπήρξαν ποτε.
ΓΙΑΝΝΗΣ
20 Φεβρουαρίου 2015 @ 17:10
Και ποιος ειπε φιλε Πολιτη, οτι ο Οδυσσεας, η Πηνελοπη ο Τηλεμαχος, ο Παρις, και σχεδον ολοι της Ιλιαδας και Οδυσσιας, ηταν πραγματικα προσωπα; Παραμυθι ειναι το ποιημα, Αλλα κατα κανονα, οι τοποι, [η γεωγραφια], ειναι πραγματικη, και με λαθη βεβαιως. Τον ποιητη τον ενδιεφερε πρωτα το ποιημα, και ποιητικη αδεια, εφτιαχνε..γεωγραφια. Τσαμπα σκοτωνομαστε. Σημασια μεγαλη εχει, οτι ο Ομηρος, εφταξε την Ιλιαδα και Οδυσσεια, πανω στην αφθαστη Ελληνικη Μυθολογια στηριζομενος, και δικαιως θεωρειται, ως ο αξεπεραστος Επικος Ποιητης, ολων των Εποχων. Να ειστε ολοι καλα..
ΠΟΛΙΤΗΣ.Κ ΧΡΗΣΤΟΣ
20 Φεβρουαρίου 2015 @ 22:55
Φίλε ΓΙΑΝΝΗ συμφωνώ απόλυτα και προσυπογράφω τα γραφόμενά σου (με την μόνη επιφύλαξη αν υπήρξε πράγματι ο ποιητής-Ομηρος).Πάντως ότι γράφεις αγγίζει πραγματικά την ουσία του θέματος.Να είσαι και εσύ καλά.
ΑΛΕΑΚΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
22 Φεβρουαρίου 2015 @ 09:13
Eγω παντως αγαπητε Πολιτη, πιστευω οτι ο Ομηρος ηταν φυσικο και οχι φανταστικο προσωπο. Επειδη οι ανθρωποι, ειμαστε »φυσει» φιλοδοξοι, και δει οι »Ελληναρες» -απο αρχαιοτατων χρονων-, συγουρα πολλοι θα ειχαν εμφανιστει επωνυμα, και θα μας ελεγαν απο τοτε, οτι το ποιημα ηταν δικο τους, και οχι καποιου Ομηρου. Ενταξει, και ο Ερντογαν και τα τουρκικα σχολικα βιβλια, λενε οτι ο Ομηρος, ηταν..Τουρκικης καταγωγης. Ομως εκεινο παλι που με »τρελενει», ειναι η πρωτη γλωσσα των μακρυνων προγονων μας. Και θυμαμαι απο το σχολειο, οταν για πρωτη φορα ειδα το ομηρικο κειμενο, ειπα: -Αποκλειεται. Αυτα ειναι..κινεζικα, γραμμενα με το ελληνικο αλφαβητο. Παρα πολυ δυσκολη γλωσσα. Απορω το πως τη μιλουσαν οι προγονοι μας. Βεβαια, προ’ι’οντος του χρονου, απλοποιηθηκε και εφθασε στο επιπεδο το σημερινο, που πραγματι ειναι πολυ ποιο ευκολη και κατανοητη, και για οποιον ξενο πολιτη θα ηθελε να την μαθει. Αλλα βεβαιως, η Αρχαιο-Ελληνικη γλωσσα του Ομηρου, εχει τεραστια λογοτεχνικη αξια και ειναι ελκιστικη αφανταστα, οπως αξια εχει το καθε τι Αρχαιο ευρημα που βγαζει στο φως η αρχαιολογικη σκαπανη, ‘η εβγαλε και αφορουσε την απαραμιλλη Τεχνη των προγονων μας, σε οικοδομηματα, σε αγαλματα, σε σκευη κλπ. Αυτα τα λιγα.
ΠΟΛΙΤΗΣ .Κ ΧΡΗΣΤΟΣ
22 Φεβρουαρίου 2015 @ 14:43
Φίλε ΑΛΕΑΚΗ ΓΙΑΝΝΗ φυσικά δεν διεκδικώ το αλάθητο των αποψεων μου αλλωστε δεν είμαι ειδικός για το θέμα αφου λίγη σχέση έχω με το γνωστικό αντικείμενο(είμαι Μαθηματικός) .Απλώς (ας όψεται το ανήσυχο μυαλό μου) διατυπωνω ορισμένους προβλημαισμούς που δεν είναι μονο δικοί μου προβληματισμοί αφου αυτοί εκφράζονται μεσα απο το λεγόμενο «Ομηρικό Ζήτημα» οπως το ανέλυσα σε προηγούμενο σχολιό μου.
Επ΄ευκαιρία παρακάτω κάνω αντιγραφή σε πιό παλιό μου σχόλιο που αναφέρεται στην αποκρυφογράφηση των ονομάτων των μνηστήρων.Για να μη παρεξηγηθώ θέλω να πώ οτι η αποκρυκτογράφηση αυτή δεν είναι δικό μο έργο .Κάπου το διάβασα(δεν θυμάμαι που) και πολύ μου άρεσε.Το μεταφέρω λοιπόν και πολύ χαίρομαι για την πολιτισμένη επιτέλους συζήτηση μεταξύ μας.(Συγνώμη και για τα τυχον ορθογραφικά μου λάθη αφου οπως είπα δεν είμαι ειδικός και τώρα γράφω βιαστικά)
ΤΑ ΟΜΗΡΙΚΑ ΕΠΗ – ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ
Δεν ξέρω τι ασυνείδητη ορμή με εσπρωξε τώρα τελευταία και διάβασα πάλι τα ΟΜΗΡΙΚΑ ΕΠΗ.Τώρα όμως είδα πράγματα, που ‘τυφλός ‘ημουν;(εγώ η επαϊοντες τάχα μου;) δεν τα φαντάστηκα σε προηγούμενες αναγνώσεις.Ιδιαιτέρως την αποκρυφογράφηση των ονομάτων των μνηστήρων .Τίποτε τελικά δεν είναι τυχαίο στον «μπάρμπα» ΟΜΗΡΟ
Η ταπεινή μου γνώμη είναι οτι είναι πολύ σημαντικό, αυτές τις κρίσιμες ώρες, να ρίξουμε μια ματιά στην βίβλο των Ελλήνων, δηλαδή στα ΟΜΗΡΙΚΑ ΕΠΗ και να διδαχτούμε, έστω και την τελευταία στιγμή, από το πνεύμα του Οδυσσέα.
ΔΗΛΑΔΗ: Να κρατήσουμε την ψυχραιμία μας, να ελέγξουμε την παρόρμηση να έχουμε τις
αισθήσεις μας και τις αντένες μας ΑΝΟΙΧΤΕΣ και να μην παρασυρθούμε από την οργή και το μένος που μας διακατέχει, ώστε να γίνουμε βορρά, στους σύγχρονους «μνηστήρες».
Όταν ο Οδυσσέας φτάνει στην Ιθάκη, η μεγίστη επιθυμία του είναι ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΠΙΣΩ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ, τον κόσμο που του έκλεψαν.
Παρά την μεγάλη του λαχτάρα, διατηρεί την ανωνυμία του και μεταμορφωμένος σε ζητιάνο από την ΘΕΑ ΑΘΗΝΑ, πηγαίνει στο παλάτι ώστε να ελέγξει την κατάσταση και να πάρει τις πληροφορίες που θέλει, υπομένοντας καρτερικά τις προσβολές και την χλεύη τωνμνηστήρων.
ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΤΟΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ, ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΤΟΧΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ Η ΣΤΕΙΡΑ ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ.
Γι αυτό τον λόγο και είναι ο αγαπημένος της Θεάς ΑΘΗΝΑΣ, της Θεάς που αντιπροσωπεύει την ΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΟΣ, την ΣΟΦΙΑ, την ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ.Της Θεάς που μελετά τον εχθρό και τον πολεμά με τα ίδια του τα όπλα.
Όταν όμως έρχεται η ώρα, όταν τους έχει στριμώξει όλους άοπλους σε ένα δωμάτιο, όταν φανερώνεται πάνοπλος, ΤΟΤΕ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΤΗΝ ΟΡΓΗ ΤΟΥ.
ΚΑΙ ΔΕΝ ΔΕΙΧΝΕΙ ΟΙΚΤΟ, ΓΙΑΤΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΒΙΟΣ ΤΟΥ, που δημιούργησε με τον δικό του ιδρώτα, ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΤΡΙΔΑ ΤΟΥ που οι μνηστήρες καταχράστηκαν και καπηλεύτηκαν μαζί με την φιλοξενία του οίκου του που τιμησε τον ΞΕΝΙΟ ΔΙΑ.
Ο ισχυρότερος αντίπαλός του είναι ο ΑΝΤΙΝΟΟΣ.
Η λέξη μιλά απο μόνη της.
Είναι η ΑΝΤΙ-ΝΟΗΣΗ, είναι αυτό που μας κάνουν ΤΩΡΑ, είναι ο τρόπος με τον οποίο θολώνουν τις καταστάσεις και την πραγματικότητα ώστε ΝΑ ΜΗΝ ΣΚΕΦΤΟΜΑΣΤΕ ΚΑΘΑΡΑ ΚΑΙ ΝΑ ΜΑΣ ΕΛΕΓΧΟΥΝ.
Είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την καθυπόταξη και δουλεία του ανθρώπου.
Ο επόμενος είναι ο ΕΥΡΥ-ΜΑΧΟΣ.
Αυτός που μάχεται με κάθε τρόπο, και με κάθε μέσο, θεμιτό η αθέμιτο,με εύρος, ΜΕ ΚΑΘΕ ΜΕΣΟΝ, ο δεινός και αδίστακτος μαχητής.
Ο ΑΜΦΙ-ΝΟΜΟΣ! Αυτός που διαστρεβλώνει τον ΝΟΜΟ και την τάξη των πραγμάτων, ο επικίνδυνος γιατί είναι ΕΤΣΙ και ΑΛΛΙΩΣ,αυτός που με την προπαγάνδα η «επικοινωνιακά» (ετσι λέγετε τώρα ο χυδαίος γκεμπελισμός) προσπαθεί να κάνει το ασπρο μαύρο και την μέρα νύχτα!
Ο ΑΓΕ-ΛΑΟΣ! Αυτός που άγει τον λαό,ο Δημεγέρτης,ο Λαοπλάνος,ο Χαρισματικός ¨γλύκας¨των μπαλκονιών που παρασύρει τον λαό με την βοήθεια του ΑΝΤΙ-ΝΟΟΥ.
Που τον μετατρέπει σε ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΜΕΝΗ ΑΓΕΛΗ!
Κανένα όνομα στα Ομηρικά έπη δεν είναι δοσμένο στην τύχη!
Κρύβουν βαθύτατα νοήματα και στο χέρι μας είναι να τα αποκρυπτογραφήσουμε και να διδαχτούμε, ή καλύτερα να συνετιστούμε.
Οι πρόγονοί μας μιλούν, ΟΙ ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΜΑΣ ΛΕΝΕ ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ, μας λένε ΠΩΣ ΝΑ ΠΟΛΕΜΗΣΟΥΜΕ, μας λένε πως να τινάξουμε τον ζυγό.
ΑΡΚΕΙ, ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΚΟΥΣΟΥΜΕ!
Και ο Αντίνοος, ο στόχος της πρώτης φονικής βολής του Οδυσσέα. Είναι αυτός ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ να πεθάνει πρώτος.
Γι” αυτό, μακριά από την προπαγάνδα των ΜΜΕ.
Και τον σκοτώνει ρίχνοντας του το βέλος στον ΛΑΙΜΟ, το ΟΡΓΑΝΟ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ δηλαδή της επικοινωνίας που την χρησιμοποιεί ενάντια στην νόηση των ανθρώπων! ..»
ΧΡΗΣΤΟΣ Κ. ΠΟΛΙΤΗΣ
ΜΕΝΤΩΡ
17 Φεβρουαρίου 2015 @ 22:07
ΚΑΙ Ο ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ Ο ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ ΑΛΛΑ ΤΟΝ…ΞΕΤΡΥΠΩΣΑΝΕ….
Η ΤΡΟΙΚΑ ΕΓΙΝΕ ΘΕΣΜΙΚΟΣ ΣΥΝΟΜΙΛΗΤΗΣ ΚΑΙ ΑΥΡΙΟ ΘΑ ΥΠΟΓΡΑΦΕΙ Η ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΑΝΕΙΑΚΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ (ΟΧΙ ΤΟΥ ΜΝΗΝΟΝΙΟΥ)……Α ΡΕ ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΠΟΥ ΣΑΣ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ….
ΓΚΙΚΑΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ
19 Φεβρουαρίου 2015 @ 08:43
@ μεντωρ
Η αλήθεια ζοριζει φιλαράκι , μη μασάς !
Να βάλω και γω ένα τεστακι ;
Το ότι η πρόταση για παράταση της «δανειακής σύμβασης »
Κατατίθεται πριν απο ΤΡΙΗΜΕΡΟ λες να λει κάτι ;;;
γιοργογιανησ θαλασσησ
20 Φεβρουαρίου 2015 @ 19:13
πληρωνα τους φορουσ μου και δεν έκανα διακοπες !
εβλεπα μερικουσ να μην πληρωνουν φορουσ και να πηγαινουν !
και ηρθε η βαλαβανη και με τη μια σ αυτουσ που δεν πληρωναν τους χαριζει τους μισουσ φορους!
αμ αυτοι δεν θενε οδυσσεα αλλο πραμα θελουνε……..
ΠΟΛΙΤΗΣ.Κ ΧΡΗΣΤΟΣ
18 Φεβρουαρίου 2015 @ 23:48
Εγώ είχα την εντύπωση ότι με φίλους και γνωστούς, πάντα επώνυμα, ανταλλάσσαμε ιδέες και απόψεις για το συγκεκριμένο θέμα όπως άπειρες φορές έχουμε κάνει για διάφορα θέματα τόσο στο νησί όσο και όπου αλλού βρεθούμε. πάντα με αλληλοεκτίμηση και αλληλοσεβασμό.Αν έχεις λοιπόν και εσύ κύριε ΜΕΝΤΩΡ το πνευματικό υπόβαθρο και τις γνώσεις ,μπορείς και εσύ ,πάντα επώνυμα βέβαια να συμμετέχεις στη συζήτηση για το συγκεκριμένο θέμα και να διατυπώσεις τις απόψεις σου.
Το» παραμιλητό «σου όμως περί Τρόικας και Παυλόπουλου τι θέση έχει εδώ;Μάλλον εμπάθεια και κακοήθεια δείχνει.Βέβαια δεν έχει κανένα νόημα να σου απαντήσω αλλά έχω παρατηρήσει ότι αυτό γίνεται συχνά σ’ αυτή την ιστοσελίδα..Κρυμμένοι πολλοί πίσω από ένα ψευδώνυμο βγάζουν όλες τις πίκρες τα απωθημένα και τα κομπλεξ που έχουν .Τι να κάνουμε; είναι και αυτό μια από τις αδυναμίες του διαδικτύου.Ο διαχειριστής τι λέει;
Παναγιώτης Κονιδάρης
19 Φεβρουαρίου 2015 @ 07:08
Ο διαχειριστής (που τυχαίνει να έχει γράψει και το ποστ που σχολιάζετε) λέει αυτό που λέει πάντα: Σέβεται δηλαδή την ελευθερία του λόγου, ως δημοκρατικό δικαιωμα και εφόσον αυτή δεν αποτελεί ύβρι ή κάτι ανάλογο. Από την άλλη, Χρήστο, ένας διαχειριστής δεν μπορεί να ψάχνει κάθε τρεις και λίγο ποιος είναι ο τάδε ή ο δείνα ψευδώνυμος σχολιαστής για να του τραβήξει το αυτί. Θεωρώ ότι το κάθε σχόλιο, σοβαρό ή πλακατζίδικο (όπως μου φαίνεται ότι ήταν το επίμαχο) κρίνεται από τους αναγνώστες οι οποίοι και δεν με έχουν ανάγκη να κάνω τον δικαστή.
Μεντωρ
22 Φεβρουαρίου 2015 @ 19:44
Τελικά το σχόλιο εκ του αποτελέσματος , δεν ήταν χιουμοριστικό
Ουσιώδες και προφητικό ήταν !
ΠΟΛΙΤΗΣ.Κ ΧΡΗΣΤΟΣ
19 Φεβρουαρίου 2015 @ 23:07
Δεν έχω να κάνω άλλο σχόλιο ,απλώς κάνω αντιγραφή και επικόλληση από το προηγούμενο μου.
Το «παραμιλητό «σου όμως περί Τρόικας και Παυλόπουλου τι θέση έχει εδώ;Μάλλον εμπάθεια και κακοήθεια δείχνει.Βέβαια δεν έχει κανένα νόημα να σου απαντήσω αλλά έχω παρατηρήσει ότι αυτό γίνεται συχνά σ” αυτή την ιστοσελίδα..Κρυμμένοι πολλοί πίσω από ένα ψευδώνυμο βγάζουν όλες τις πίκρες τα απωθημένα και τα κόμπλεξ που έχουν ..
Υποθέτω ότι θα βρεις και άλλους ανώνυμους συμπαραστάτες (όπως βρήκες).Αν θέλεις να μιλήσουμε σοβαρά πολιτικά δεν έχω αντίρρηση αλλά αυτή την αρρωστημένη κατάσταση που προέκυψε τελείως ξαφνικά και άσχετα με το θέμα που συζητούσαμε-περί Ομήρου- δεν την μπορώ ούτε έχω συνηθίσει σε αυτό το επίπεδο.Ευχαριστώ για την φιλοξενία και δηλώνω δεν πρόκειται να συνεχίσω μια αντιπαράθεση που δεν έχει νόημα.
ΑΛΕΑΚΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
20 Φεβρουαρίου 2015 @ 17:23
Πραγματι Φιλε Πολιτη, αυτο το site δεν εχει σχεση με τα πολιτικα δρωμενα. Αλλο ειναι το θεμα του και ειναι πολιτιστικο, οχι πολιτικο. Οποιος θελει πολιτικα σχολια, ας παει στα αναλογα site. Nα ειστε καλα.
ΠΟΛΙΤΗΣ.Κ ΧΡΗΣΤΟΣ
20 Φεβρουαρίου 2015 @ 23:09
Έτσι νόμιζα και εγώ φίλε μου .ότι διατυπώνω απόψεις για ένα καθαρά πολιτιστικό θέμα που έχει σχέση με τον Όμηρο και έπεσα από τα σύννεφα όταν το ‘πράγμα» μπερδεύτηκε εντελώς ξαφνικά με Τρόικες ,Παυλόπουλους κ.τ.λ Βέβαια είμαι «πολιτικό ζώο’ και δεν έχω αντίρρηση για πολιτική συζήτηση αλλά ..να μη μπερδεύουμε την ‘ήρα με το στάρι», για να μη χρησιμοποιήσω άλλη έκφραση που έχει σχέση με… βούρτσες.Να είσαι και εσύ καλά.