Καλικάντζαροι: «Φεύγετε να φεύγουμε!»
Οι καλικάντζαροι είναι ελληνική δοξασία (αρχαίας καταγωγής) «δαιμόνιων» που σύμφωνα με πιο σύγχρονη δοξασία εμφανίζονται κατά το Δωδεκαήμερο (25 Δεκεμβρίου – 6 Ιανουαρίου). Τις μέρες αυτές τα «νερά είναι αβάφτιστα» και οι καλικάντζαροι βγαίνουν από τη γη για να πειράξουν τους ανθρώπους. Είναι γνωστοί με διάφορα ονόματα: «Καλικάντζαροι» (Πανελλαδική κοινή ονομασία), και κατά τόπους: «Καρκάτζια», «Καλκατζόνια» ή «Καλκατζάνια», «Καλκάνια», «Καλιτσάντεροι», «Καρκάντζαροι», «Σκαλικαντζέρια», «Σκαντζάρια», «Σκαλαπούνταροι», «Τζόγιες», «Λυκοκάντζαροι» και «Κωλοβελόνηδες».
Ο λαός τους φαντάζεται με διάφορες μορφές κατά περιοχή με κοινό γνώρισμα την ασχήμια τους. Κατά Αραχωβίτικη περιγραφή αυτοί είναι: «κακομούτσουνοι» και «σιχαμένοι», «καθένας τους έχει κι απόνα κουσούρι, άλλοι στραβοί, άλλοι κουτσοί, άλλοι μονόματοι, μονοπόδαροι, στραβοπόδαροι, στραβόστομοι, στραβοπρόσωποι, στραβομούρηδες, στραβοχέρηδες, ξεπλατισμένοι, ξετσακισμένοι και κοντολογής όλα τα κουσούρια και τα σακατιλίκια του κόσμου τα βρίσκεις όλα πάνω τους».
Συνήθως φαντάζονται νάνοι, αλλά και ψηλοί, σκουρόχρωμοι, με μαλλιά μικρά και ατημέλητα, μάτια κόκκινα, δόντια πιθήκου, δασύτριχοι, χέρια και νύχια πιθήκου, πόδια γαϊδάρου ή το ένα γαϊδάρου και το άλλο ανθρώπινο, («μισοί γαϊδούρια και μισοί άνθρωποι όπως λένε στη Σύρο) αλλά και σαν «μικροί σατανάδες» – (σατανοπαίδια όπως λένε στη Νάξο), άλλοτε γυμνοί και άλλοτε ρακένδυτοι με σκούφο (οξυκόρυμβο) από γουρουνότριχες και με παπούτσια άλλοτε σιδερένια και άλλοτε με τσαρούχια ή τσαγγία.
Η τροφή τους κυρίως ακάθαρτη: σκουλήκια, βαθράκοι (=βάτραχοι), φίδια, ποντίκια κ.ά. χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αποστρέφονται τα εδέσματα του Δωδεκαήμερου.
Είναι πολύ ευκίνητοι ανεβαίνουν στα δένδρα πηδούν από στέγη σε στέγη σπάζοντας κεραμίδια κάνοντας μεγάλη φασαρία. Και ότι βρουν απλωμένα τα ποδοπατούν. Άμα βρουν ευκαιρία κατεβαίνουν από τις καμινάδες στα σπίτια και μαγαρίζουν τα πάντα.
Σε μερικά μέρη τους καλικάντζαρους τους συνοδεύει η μάνα τους η «Καλικατζαρού» που τους «ορμηνεύει» τι να πειράξουν. Σε κάποια νησιά οι καλικάντζαροι έρχονται με τις γυναίκες τους ή μόνο οι γυναίκες τους οι «καλικαντζαρίνες»! Και προκειμένου οι νοικοκυραίοι να αποφύγουν ένα τέτοιο συρφετό ρίχνουν στα κεραμίδια κομμάτια από χοιρινό ή λουκάνικα ή ξηροτήγανα! Στη Νάξο τις γυναίκες των καλικάντζαρων τις αποκαλούν «Καλοκυράδες» για να τις καλοπιάσουν (εξευμενίσουν), ενώ στη Κωνσταντινούπολη «Βερβελούδες». Ο αρχηγός των καλικάντζαρων στη παλιά Αθήνα λεγόταν «κωλοβελόνης» ενώ στη Θεσσαλία «αρχι-τζόγιας» (και «τζόγιες» οι καλικάντζαροι) στη δε Κωνσταντινούπολη «Μαντρακούκος». Στη δε Νάξο οι καλικάντζαροι φαντάζουν και χορευταράδες, αρπάζουν όποιον βρουν τη νύκτα και τον στροβιλίζουν στο χορό μέχρι να πέσει λιπόθυμος, ο γνωστός χορός των καλικάντζαρων.
Οι καλικάντζαροι έρχονται (βγαίνουν) τη παραμονή των Χριστουγέννων, (στη Σκιάθο: με πλοιάριο, στην Οινόη: με χρυσή βάρκα, στην Ικαρία: επί των φλοιών των καρυδιών) από «το κάτω κόσμο» τον Άδη. Συνήθη μέρη που μένουν μετά τον ερχομό τους είναι οι μύλοι, τα γεφύρια, τα ποτάμια και τα τρίστρατα (μεγάλα μονοπάτια) όπου παραμονεύουν μόνο κατά τη νύκτα και φεύγουν με το τρίτο λάλημα του πετεινού.
Εκτός του Δωδεκαήμερου τον υπόλοιπο χρόνο μένουν στα έγκατα της γης και πριονίζουν το δένδρο που κρατά τη γη (παραλλαγή του μυθικού Άτλαντα). Βγαίνουν δε στην επιφάνεια κοντά στο τέλος της εργασίας τους, από το φόβο μήπως τελικά η ετοιμόρροπη γη τους πλακώσει (στη Μακεδονία: για να γιορτάσουν πρόσκαιρα τη νίκη τους), όταν δε κατεβαίνουν βρίσκουν το δένδρο ακέραιο και ξαναρχίζουν το πριόνισμα. Το δένδρο των Χριστουγέννων συμβολίζει αυτή ακριβώς την ακεραιότητα και τη Θεϊκή δύναμη και προστασία με την παρουσία του Χριστού.
Γενικά πιστεύεται ότι οι καλικάντζαροι αδυνατούν να βλάψουν τους ανθρώπους αλλά μόνο να τους πειράξουν, ενοχλήσουν ή να τους φοβίσουν αφού θεωρούνται (στη Μακεδονία) μωροί και ευκολόπιστοι. Λέγεται ότι ανεβαίνουν στους ώμους των ανθρώπων που συναντούν τη νύκτα και προσπαθούν να τους πνίξουν αν δεν αποκριθούν σωστά σε ότι ερωτηθούν ή κατ΄ άλλους τους παρασύρουν σε χορό που όμως τους καλούς χορευτές τους ανταμείβουν ή κατ΄ άλλους παίρνουν τη μιλιά σε όποιον μιλήσει κατά τη συνάντηση μαζί τους.
Επίσης μπαίνοντας στις οικίες απ΄ όπου μπορέσουν μαγαρίζουν τη κουζίνα σε ότι δεν είναι νοικοκυρεμένο, αρπάζουν ενδύματα, «βασανίζουν τις ακαμάτρες… γι΄ αυτό τα κορίτσια το 40ήμερο προσπαθούν να φτιάξουν όσο γίνεται πιο πολύ γνέμα» (Σάμος) ή σκορπούν το αλεύρι, τη τέφρα από το τζάκι τη «δωδεκαμερίτικη» ή «καλικαντζαρήσια» ή «τη στάχτη που δεν άκουσε το εν Ιορδάνη» και που θεωρείται ακατάλληλη για οποιαδήποτε χρήση.
Τα αποτρεπτικά μέσα που λαμβάνονται κατά των Καλικάντζαρων διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες:
- Πράξεις χριστιανικής λατρείας: α) Το σημείο του Σταυρού στη πόρτα, στα παράθυρα, στις καμινάδες, τους στάβλους και στα αγγεία λαδιού και κρασιού. β) Ο Αγιασμός των σπιτιών και μάλιστα τη παραμονή των Φώτων.
- Επωδές: όπως «ξύλα, κούτσουρα, δαυλιά καημένα» (Καλαμάτα) που όταν ακούσουν οι καλικάντζαροι φεύγουν ή η απαγγελία του «Πάτερ ημών….» (τρις).
- Μαγικές πράξεις: Κάπνισμα με δυσώδεις ουσίες (παλιοτσάρουχου), εμφανή επίδειξη χοιρινού οστού, περίαπτα (χαϊμαλιά) πίσω από τη πόρτα, το μαυρομάνικο μαχαίρι, το αναμμένο δαυλί («τρεχάτε γειτόνοι με τα δένδρινα δαυλιά» Τριφυλία).
Τη παραμονή των Θεοφανίων τους «ζεματίζουν» από το λάδι που παρασκευάζουν οι νοικοκυρές τηγανίτες (λαλαγγίτες, λουκουμάδες). Όταν όμως συλλάβουν κανένα από τους καλικάντζαρους τον δένουν και τον υποχρεώνουν να μετρήσει τις τρύπες του κόσκινου!
Πασίγνωστη είναι η δοξασία που όταν οι καλικάντζαροι φεύγουν (κατέρχονται στη γη) κατά τον αγιασμό των οικιών που φωνάζουν σε τροχαίο ρυθμό:
«Φεύγετε να φεύγουμε
τι έρχεται ο τρελόπαπας
με την αγιαστούρα του
και με τη βρεχτούρα του.
Μας άγιασε μας έβρεξε
και μας, μας εκατέκαψε!» ή «και θα μας μαγαρίσει»
Από τη παραμονή και ανήμερα των Φώτων πραγματοποιείται καθαρμός των χωριών των οικιών και της υπαίθρου με φωτιές υπαίθριες.
(Πηγή: Wikipedia)
ΛΑΖΑΡΟΣ ΑΡΑΒΑΝΗΣ
7 Ιανουαρίου 2011 @ 00:30
ΟΙ ΚΑΛΛΙΚΑΝΤΖΑΡΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΜΑΣ ΟΙ ΚΛΕΦΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΠΑΓΕΣ. ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΧΟΡΕΥΤΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΟΜΜΑΤΟΚΡΑΤΙΑΣ. Η ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΛΕΨΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ «ΑΡΠΑΧΤΗ».
Διαβάζουμε ἀπό τήν ἀρχαία ἱστορία μας: Ὁ Ξενοφώντας γράφει ὅτι ὁ Λυκοῦργος ἐπέτρεπε στά παιδιά νά ὀργανώνουν κλεψιές τροφίμων, γιατί σκόπιμα δέν τρεφόταν ἀρκετά στά κοινά συσσίτια. Συνήθιζαν ἔτσι ν’ ἀγρυπνοῦν τίς νύχτες, νά ἐνεδρεύουν, νά ἐξαπατοῦν γιά νά μποροῦν νά κλέψουν. Ἔτσι ἀναπτυσσόταν μιά μεγάλη ἐφευρετικότητα ὅπου θά τά βοηθοῦσε στήν ζωή τους σάν ἐνήλικες.
Ἔτσι λοιπόν ἡ Ἑλλάδα σήμερα ἐν συγκρίσει μέ τήν ἀρχαία Ἑλλάδα κράτησε μόνον μία συνήθεια ὅπου σύν τό χρόνο μεταλλάχτηκε σέ μιά μορφή ὅπου ὀνομάζουμε «ἁρπαχτή». Ὅλη ἡ ἀρχαία Ἑλλάδα καταποντίσθηκε ὡς δημιουργικό παιδαγωγικό ἔδαφος ψυχῆς καί σώματος ἀπό τούς σύγχρονους «ἀναμορφωτές»-γραικύλους, καί σήμερα ὑπάρχει μιά μεγάλη «ξέρα», ἄγονη στεριά δηλαδή, ὅπου «βασιλεύει» ἡ κακῶς ἐξελιγμένη μορφή διαπαιδαγώγησης τῆς «ἁρπαχτῆς» τοῦ ἀρχαίου Λυκούργου. Αὐτή τήν κακῶς ἐξελιγμένη μορφή διαπαιδαγώγησης τήν προωθῆσαν στήν χώρα μας οἱ σύγχρονοι πλαδαροί μοῦργοι, ὡς οἱ κακέκτυποι παραμορφωμένοι ἀρχαῖοι Λυκοῦργοι, ὅπου καί δυστυχῶς ἔκλεψαν ἀκόμα καί τήν πνευματική σκυτάλη τοῦ ἀγωνίσματος τῆς πνευματικῆς σκυταλοδρομίας τοῦ ἀρχαίου Λυκούργου, ἀντί νά τήν παραδώσουν στήν κατάλληλη ὑποδοχή τῆς ἱστορίας. Διότι ὁ Λυκοῦργος σύμφωνα μέ τίς συνθῆκες ἐκπαίδευε στρατιῶτες, σέ πολιτεῖες στρατικοποιημένες (βλέπε: ἡ συνεχή ἀντιπαλότητα καί οἱ πολέμοι μεταξύ Ἑλληνικῶν πόλεων – κρατῶν, μιά ἀντιπαλότητα ἀκραία ὅπου ὁδηγηθήκαμε τότες νά ὑποταχθοῦμε τελικά στήν ἀρχαία Ρώμη σακατεμένοι καί ὀλιγώτεροι ὡς στρατιωτική δύναμη ἀπό τούς ἐμφυλίους πολέμους) Ἐνῶ σήμερα οἱ σύγχρονοι μας διαπαιδαγωγητές μοῦργοι , και πλαδεροί κακοῦργοι , ἀντί νά διακρίνουν τήν διαφορά τῆς ἐκπαίδευσης τήν ἐνσωμάτωσαν στήν ἔννομη πολιτεία τοῦ σύγχρονου ἑνοποιημένου Ἑλληνικοῦ κράτους κατασκευάζοντας πολιτικές – οἰκογενειακές φατρίες ἐνεργούμενες ὡς σχολές-μαφίες. Σήμερα ἔχει διαστρεβλωθεῖ , κακοστριφτεῖ θά λέγαμε σάν τή μουσούδα κάποιας κακογραιάς-μητρυιᾶς ἡ Ἑλληνική διαπαιδαγώγηση, ὄχι γιά νά προικίσει υἱούς καί κόρες στήν δόξα τῶν ἀγαθῶν μίας ἀνθρωπινῆς καλογυμνασμένης πολιτείας, ἀλλά γιά νά ὑφαρπάξει «ἀπό τά μαλλιά» ληστρικά καί μέ προστυχιά πολιτικά καί κοινωνικά δικαιώματα, καί νά παρασύρει τά παιδιά της στήν πολιτική τέχνη τοῦ ἐλεεινοῦ κλέφτη καί τῆς ξετσίπωτης κλέφτρας ὡς οἱ πολιτικοί κακομαθημένοι ἄρχοντες μίας Ἑλλαδικῆς-ξέρας. (βλέπε: κομματάρχες Ἕλληνες ἄνδρες καί Ἑλληνίδες γυναῖκες) Τελειώνοντας αὐτόν μου τόν ἰδεολογικό συλλογισμό καί τοποθέτηση, ὅπου θεωρῶ ὅτι ἀντιπροσωπεύει πλήρως τήν σημερινή κακή πλευρά τῆς χώρας, θέλω νά καταλήξω ὅτι προσδοκῶ τήν ἀντιστροφή τῶν κακῶν ἐννοουμένων τῆς κλεψιᾶς, ἤ τῆς «ἁρπαχτῆς» καί νά ὁδηγήσω ἐν πρόκληση, μέσω προτάσεων νά «κλέβουν» οἱ Ἕλληνες ἀπό ἐδῶ καί στό ἑξῆς. Δηλαδή νά κρατοῦν μόνο τίς καλές ἰδέες ἐξελίσσοντας τες, καί νά τίς μετατρέπουν σέ πολιτισμό καί δημιουργία. Σέ αὐτό ἀποσκοπεῖ καί ἡ ἔκθεση δημιουργικῶν ἰδεῶν & προτάσεων ὅπου ἐμπνεύστηκα γιά τό Μεγανήσι. Νά λοιπόν ἡ καλή μετουσίωση, ὅταν ἔχουμε τήν καλή διάκριση καί δέν πέφτουμε στήν παγίδα τῶν κτηνῶν, διότι μόνον ὁ ἄνθρωπος γνωρίζει καί ἀποφεύγει τίς παγίδες γιά τίς ὕαινες καί τῶν ἄγριων ζώων, ὁ ἄνθρωπος τοῦ Διογένη , ὅπου ἔψαχνε μέ τό φανάρι γιά νά εὕρει ἄνθρωπο, ΣΗΜΕΡΑ Ο ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΘΑ ΕΥΡΙΣΚΕ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ ΠΛΗΘΟΣ ΚΑΛΛΙΚΑΤΖΑΡΩΝ ΟΜΟΙΑΖΟΝΤΕΣ ΜΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ –